Светът на лукса в Лондон е станал по-достъпен: за пръв път от началото на кризата цените на най-скъпите стоки и услуги са се понижили. Това показват данните за индекса Affluent Luxury Living, който следи цените в най-високия потребителски сегмент, пише Financial Times.
Цените на скъпи удоволствия като изискани вина и наемане на яхта са се понижили с 1,6 на сто за годината до април. За сравнение предходният 12-месечен период донесе ръст от 6 на сто.
Индексът се изготвя от Stonehage Group – консултантска компания, от услугите на която се ползват много от богаташките семейства. За разлика от стандартния индекс на потребителските цени, който следи измененията при храни, напитки и други стоки от ежедневието, Affluent Luxury Living се изчислява на база етикетите на Aston Martin, членството в клубове за поло и цената за наемане на иконом на пълен работен ден.
Данните предполагат не само, че богатите са свили потреблението си в някаква степен, но и че пазаруващите в лири са били облагодетелствани от слабото евро.
„Най-богатите жители на Лондон са много внимателни към това, което се случва в еврозоната, а това ги прави доста предпазливи в харченето“, коментира Рони Армист, изпълнителен директор на Stonehage Investment Partners.
Индексът разделя луксозните стоки и услуги в шест групи. Разглеждането им една по една показва, че е записан спад от 14,5 на сто при така наречените стоки за консумиране. Сред тях са скъпите вина и пури, както и луксозни ресторанти като Nobu на Парк Лейн и Hakkasan в Сохо.
Входните такси за традиционните вечерни събития в Лондон също са поевтинели. Билетите за Кралската опера са поскъпнали с 5 на сто, а при културните и развлекателни събития като цяло има ръст от 0,8 на сто.
При три от групите в индекса има повишение на цените, като най-голямо то е при жилищата – 4,4 на сто. Сред причините за това е, че Лондон остава притегателен център за богаташите от целия свят, включително и за новозабогатели руснаци и китайци.
При „инвестициите на страстта“ - категория, в която попадат бижута, облекла и парфюми, е отчетен спад от 0,4 на сто. Той обаче се компенсира от 10% ръст при луксозните часовници, допълва вестникът.
Впечетляващ спад в групата на стоките за консумация е отчела цената на хайвера от Белуга. Той е поевтинял с цели 35 на сто, а като причина за това се сочи все по-интензивния му добив. Срив от 19% са записали вината, като в неговата основа е застоят на търсенето в Китай.
Последният случай, когато индексът на луксозните стоки е записвал спад, е от 2008-2009 година. Тогава като следствие от колапса на Lehman Brothers и последвалата паника показателят се понижи с 3,7 на сто.