fallback

Бягството от риск се превръща в бягство от лукса

Новините около Гърция и Китай от последните дни се отразяват тежко на производителите на луксозни стоки

14:15 | 11.05.12 г.
Автор - снимка
Създател

Компаниите за производство и продажба на луксозни стоки започват да усещат върху себе си бягството от риска, което се наблюдава на международните пазари. Това се вижда ясно от резкия спад в цените на акциите им през последните дни.

Индексът на Bloomberg European Luxury Goods, в който попадат деветте най-големи компании от сектора, се е смъкнал с 5,5 на сто за последните пет дни, като се е върнал до нивото си от 24 ноември. В същото време широкият европейски индекс Stoxx 600 е отстъпил с доста по-малко – 2,5 на сто.

През първото тримесечие на годината индексът на компаниите от сектора на луксозните стоки се повиши с 25 на сто, воден от компании като Hugo Boss и Salvatore Ferragamo, чиято пазарна капитализация скочи с по над 50 на сто.

В основата на отлива на интерес към тези компании е бягството от риск, което се наблюдава на пазарите през последните дни. Патовата ситуация в Гърция и планираното от новия френски президент Франсоа Оланд увеличение на данъка върху доходите от над 1 млн. долара до 75 на сто, влошават перспективите за резултатите на сектора в еврозоната.

В същото време идват и обезпокоителни новини от Китай, които дават все повече сигнали за забавяне на икономическия ръст на страната. Това в никакъв случай не е е добра новина за деветте компании от индекса, тъй като те реализират общо 34% от продажбите си в Азия.

От 13 април досега, когато стана ясно, че икономиката на Китай расте по-бавно от прогнозите, индексът на луксозните компании е отстъпил с 3 на сто. В същото време широкият индекс е изгубил 0,9 на сто.

Въпреки доброто си представяне през първото тримесечие на 2012 година, Bloomberg European Luxury Goods е с 62 на сто под рекордната си стойност, постигната през второто тримесечие на 2007 година.

Към момента най-големият производител на луксозни стоки в света – френската компания LVMH, се търгува при съотношение цена на акция/печалба на акция от 16,9. За сравнение, през ноември 2008 година този показател бе 6,5. При Burberry пък коефициентът се е вдигнал от 5,5 до 19,9.

Средното съотношение цена на акция/печалба на акция за Stoxx 600 е 10,5, пише Bloomberg.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:31 | 30.08.22 г.
fallback