fallback

Може ли индийската модна индустрия да стане световна?

Едно от основните предизвикателства пред индийските дизайнери е бързината на производство, което става все по-динамично в света

16:11 | 23.03.11 г.

Модата, пищността и добрият външен вид винаги са били част от индийската култура. Свръхмодерните дрехи и аксесоари от години са преимущество само за елита в страната. Днес обаче реалността в азиатската държава е по-различна.

С нарастването на броя на хората от средната класа, на размера на заплатите, с превръщането на стилните и луксозни дрехи и аксесоари в достъпни стоки за повече хора, индийският пазар се превърна в голяма възможност както за местните, ката и за чуждестранните дизайнери, пише BBC News.

Lakme Fashion Week, заедно със Седмицата на модата в Индия, е най-известното и голямо модно събитие в страната. То се състоя от 11 до 15 март тази година и се организира вече за 13-ти пореден път. Близо 78 дизайнери от цяла Индия се събраха в Мумбай, столицата на забавленията и бизнеса в страната, за да покажат своито предложения, изработени за събитието.

От конфекция до haute couture шоуто почти винаги е гарантирано.

Дори организаторите споделят, че през последните години се наблюдава постоянен растеж на вниманието към модното събитие от страна на международните пазари на дрехи, модни представители и търговци.

Според официалните цифри миналата година близо 160 търговци са се регистрирали за петдневното събитие. Тази година броят им е 190. От общия брой поне 40% са представители на международни фирми и марки.

Организаторите признават, че това все още не са големи цифри, особено сравнени с тези на модните седмици в Лондон, Милано, Париж или Ню Йорк.

Имайки предвид обаче, че тук става дума за развиващ се пазар, какъвто е индийският, интересът идва да покаже, че някои от най-влиятелните имена в индустрията наблюдават отблизо какво се случва с модата в Индия.

Анил Чопра, главен изпълнителен директор на Lakme Fashion Week, е убеден, че мероприятието спомага за сключването на сделки. Въпреки че е трудно да се определи точно колко договора се подписват по време на модното събитие, защото взаимодействието и отношенията между търговците и дизайнерите остават конфиденциални, близо 95% от бизнес контактите със сигурност са резултат именно от срещите в Мумбай.

Голяма част от интереса идва от Близкия изток, сочат данни на Анил Чопра.

Стилът и типът дрехи, които индийските дизайнери произвеждат, са добре приемани и на съседните пазари, добавя той.

Що се отнася до производството, насочено за американския и европейски пазар обаче, данните все още не говорят за някакъв ръст или по-значителен дял от тези пазари.

Индийската модна индустрия е още в зародиш. Експерти сочат, че индустрията може да се сравнява с пазара на мода в Бразилия отпреди 15-20 години. Те добавят, че индийските дизайнери днес тепърва се борят за признание както на родния, така и на международния пазар. И се справят доста добре.

Ловкостта тук е да решиш за кого да твориш и на кого да продаваш. За индийските дизайнери възможностите са много. Родният пазар с повече от един милиард потенциални клиенти и международните пазари, които се радват на комбинациите между западната култура и традиционните индийски елементи.

Индийските дизайнери са добре приемани заради пищните си одежди и вниманието им към детайла. Онези, които произвеждат традиционни дрехи, са признати за майсторството и способностите си.

Кристиян Леон, вицепрезидент на връзките с брандовете в сайта за луксозни стоки Gilt Groupe, казва, че голяма част от типичните индийски дрехи все още се продават доста трудно на клиентите в Европа и САЩ.

Всъщност, международните пазари се ръководят от онова, което се търси от страна на потребителите. Ето защо все още е трудно да бъде постигнат такъв успех по отношение на индийската мода.

По думите на Анил Чопра индийските производители по-скоро си играят с идеята да станат признати от международните пазари, отколкото да я приемат на сериозно. Истинските пари, казва той, и престижът на марката винаги идват от местния пазар и нарастване на доверието на потребителите. След края на модното събитие тази година дизайнерът Сабясачи Мукарджи отбеляза, че всяка година продава средно на 17 хил. клиента. Имайки предвид населението на страната, това не е особено голяма цифра.

Наблюдатели на индийския пазар посочват, че нарастването на богатството и доходите на средната и висша класа в страната създава големи възможности за местните производители, особено за дизайнерите на висша мода.

В резултат нуждите и стремежите им да гледат извън страната може да се окажат напълно ненужни и безсмислени.

Разбира се, винаги ще има дизайнери, които ще се стремят да излязат навън и да завладеят Париж, Лондон, Ню Йорк. И мнозина от тях са от младите имена в бизнеса, посочва Имран Амед, основател и редактор на модния консултантски сайт The Business of Fashion.

Статистиката обаче е безжалостна и тези предприемачи трябва да са наясно с това - че от 100 нови бранда, които се създават, едва един става успешен и известен.

Едно от основните предизвикателства пред търговците и консултантите на дизайнери е проблемът с доставките и снабдяването.

По думите на Имран Амед международната модна индустрия създава все по-бързо своите стоки, а производственият процес става все по-интензивен. За направата на индийските дрехи обаче е нужно време, производството е доста по-деликатно. И тук възниква въпросът ако индийските дизайнери искат да станат част от световните пазари, ще успеят ли да „забързат крачката“ и да уловят ритъма на световното производство.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:01 | 13.09.22 г.
fallback