Руският милиардер Александър Иванов, който плати 17,7 млн. долара за яйце на Faberge през 2007 г. и така се сдоби с най-скъпото яйцевидно произведение на изкуството в света, обяви, че е похарчил още 107,8 млн. долара през изминалата година за 100 предмета, които да попълнят колекцията му. Тя се състои вече от общо 3 000 предмета и е на стойност 2 млрд. долара.
Иванов искаше да изложи колекцията си от бижута, които представят царска Русия, в Москва, но се сблъска с тежка бюрокрация и високи разходи за наем. Затова той се насочи към Германия, а мултимилиардната му сбирка може да се види в немския курорт Баден Баден. Руснакът дори влезе в схватка с компанията Faberge Ltd. за името „Музей на Фаберже“ (Faberge Museum). Сега богаташът разработва мястото, където се помещава част от сбирката му в Германия, следва отварянето на още един музей, този път в Хърватска.
„Колекцията ни нараства с нови придобивки, имаме нужда от още място“, казва Иванов в интервю пред Bloomberg. “Това е бизнес. Ние създаваме бизнес модел, при който музеят може да носи печалба“.
Бижутерската къща Faberge е основана в Сант Петербург през 1842 и е била официален доставчик на руския императорски двор от 1885 до 1917 г. Творбите на компанията стават популярни в целия свят през 60-те години благодарение на колекционери от Запада, в това число и Малкълм Форбс (основателя на списание Forbes). Негови са девет от яйцата на Faberge, които след смъртта му е трябвало да бъдат продадени на аукцион от Sotheby's през април 2004 г. Предварителната им оценка е била 10 млн. долара. Руският петролен магнат Виктор Векселберг обаче сключва сделка и се договаря да закупи цялата колекция от яйца на Форбс два месеца преди аукциона за сумата от 100 млн. долара. Така цените на ювелирните произведения нарастват до рекордни нива, след като руски богаташи като Иванов и Векселберг започват да инвестират в символизиращите статус творби на изкуството, които представят наследството на тяхната страна.
Последната покупка на Иванов е близо 70-сантиметров сребърен часовник, подарен на руския император Александър III и съпругата му от роднини през 1891 г. за тяхната 25-та годишнина от сватбата. Олигархът не споделя колко е платил за реликвата.
Яйце на Ротшийлд
Най-голямата придобивка на Иванов е яйце на Фаберже от 1902 г., направено като подарък по повод годежа на Барон Едуар дьо Ротшийлд. Руснакът купил яйцето на търг на Christie's в Лондон на 28 ноември 2007 г. за 9 млн. паунда (17,7 млн. долара), припомня Bloomberg. Бижуто, което е направено от злато и е с розов емайл, има диамантен механизъм с кукувичка, която изскача на всеки час.
Руският милиардер се е спрял на спа курорта Баден Баден, който е с население от 55 хил. души, заради 8-те милиона туристи всяка година, а и поради факта, че мястото традиционно е известно с многото руснаци. През 19-ти век сред именитите посетители на курорта са Фьодор Достоевски, както и членове на руското кралско семейство.
Александър Иванов, който е на 46 години и е завършил московския университет със специалност право споделя, че е започнал да колекционира Faberge в края на 80-те години, а първия си милион е направил с внос на компютри.
Cartier и ретро автомобили
Музеят в Германия отвари врати през май 2009 г., а в него са изложени над 600 предмета. Повечето са на Faberge, но има и други скъпоценности като на Cartier. Ново крило в сградата ще добави допълнителни 600 метра изложбена площ за картини на европейски майстори, както и бижутерия от Перу. Повече от 2 000 кв.м са предоставени и за впечатляващи ретро автомобили.
Вторият дом за колекцията в Дубровник
„Дубровник е красив средиземноморски град с около 5 млн. посетители годишно“, казва руският предприемач. „Там няма музей от световна класа, ще променим това. Виждаме в Дубровник голяма възможност“.
За първите 12 месеца от създаването си, Faberge Museum в Баден Баден е събрал печалба от 500 хил. евро. Очакванията са били доста по-високи – 1 или дори 1,5 млн. евро, казва Иванов. Руснакът е очаквал около милион посетители на година, които да платят таксата от 10 евро на човек.
Съдебно дело
През април 2009 г. от Faberge Ltd. започнаха дело срещу руския бизнесмен и неговия музей.
„Faberge Museum” е регистрирана европейска търговска марка, която принадлежи на Faberge Ltd.”, казва Шон Гилбертсън, член на борда на директорите на Faberge Ltd.
“Първата година от дейността ни беше трудна заради делото за търговската марка на Faberge, което отне много енергия и време“, казва Иванов. „Първоначално не можехме да използваме името Faberge, което значеше никаква реклама или дори знак на вратата“.
От Faberge Ltd. заявиха, че ще продължат делото, макар че се надяват да постигнат извънсъдебно споразумение.
„От самото начало бяхме готови да направим разумна и справедлива сделка, признавайки, че търговската марка е наша, но ние позволяваме на музея да продължи бизнеса си с разрешението да използва името на Faberge“, казва Гилбертсън.
„Ако това не стане, ние няма да стоим и да гледаме безучастно как правата на една европейска марка се нарушават. Няма просто да забравим въпроса“, добави Гилбертсън.