Изпълнили сте дълга си и сте минали през йерархията на фирмата – започнали сте като асистент и вече, съвсем заслужено, ви е поверена мениджърска позиция. И сега?
Колко приятелски да се държите с екипа си, да има или да няма дистанция? По-добре ли е да делегирате отговорности или е по-сигурно да вършите всичко сами? Честността винаги ли е най-добрия съветник, особено когато менажирате?
Повишението може да се окаже по-натоварващо, от колкото сте предполагали. Ето защо е добре да сте подготвени както за възможностите, които ви предстоят на новата позиция, така и за трудностите, на които може да се натъкнете, заемайки позицията мениджър.
Бъдете приятелски настроен, но не създавайте приятелства
Хубаво е да подкрепяте и разбирате хората си. Израствайки в йерархията обаче е по-важно да вдъхвате респект и уважение, вместо да се харесвате на подчинените си.
От мениджъра се очаква да взима решения, които понякога са тежки и трудни. Няма как всяко решение да се харесва еднакво на всички. Допълнително – ако се създават приятелски отношения с определени хора в тима, това ще накара другите да се почувстват изолирани и пренебрегнати, а „двойният аршин“ не е полезен в нито един екип. Идеалният вариант е да бъдете твърди и откровени с екипа си, да комуникирате с хората.
„Много е трудно да проведеш сериозен разговор с някого и да го накараш да спази срока, когато предната вечер сте пили вино в бара“, казва Ейми Хътчънс, авторка на много книги, посветени на бизнес стратегиите и отношенията в екипа.
Умения на 360 градуса
Като „новоизлюпен шеф“ не забравяйте, че освен мениджър, все още сте и подчинен. Умението да играете и двете роли е ключово и задължително трябва да се развие, казват много успешни мениджъри.
Едно от първите предизвикателства пред всеки мениджър е умението да делегира задачи. Това е нова територия за повечето хора, които са назначени на ръководна длъжност, а неумението да се справите с това ще ви доведе до една от двете алтернативи – провален проект ако не подберете хората и задълженията им или претрупване с работа ако не се доверите на хората си и вършите още веднъж тяхната работа, за да се убедите, че всичко върви по план. Ето защо може да се възползвате от следния съвет – когато делегирате отговорности и разпределяте задълженията между хората от екипа си се убедете, че всеки от членовете на тима знае как целия проект е обвързан с неговата задача – както и какви са целите на проекта. Постарайте се да информирате хората си и да им дадете една по-широка представа за това какво всъщност зависи от тях и за какво вършат цялата работа.
Менажирането на собствен екип със сигурност води след себе си нови знания, нерви и притеснения, но процесът на учене е напълно оправдан – това са умения, които ще може да ползвате в цялата си кариера от тук насетне.
Споделяйте успехите, но никога обвиненията
Обикновено, когато целите не са постигнати или сроковете не са спазени, все се намира някой чиновник, който потяга ръка и посочва нечий екип с пръст. Нямате представа колко лоялни служители може да си спечелите, ако хората усетят, че стоите зад тях и бихте спасили достойнството им, като ги защитите и поемете отговорността. А и в крайна сметка висшето ръководство на фирмата гледа към вас, не към екипа ви. Дори и да порицаете член на тима, това едва ли ще отмие вината от вас в очите на вашите мениджъри. Ето защо поемете отговорността, не се прикривайте зад гърбовете на подчинените си – така освен тяхната признателност, ще си извоювате името на честен и достоен човек в компанията.
Обратната ситуация – ако проектът ви е преизпълнил очакванията и сте надвишили целите си, не пропускайте да поздравите хората си и да ги поощрите (дори и ако успехът се дължи предимно на вас и вашите умения). И помнете – екипът е отражение на шефа си – ако той е кадърен – хората също ще имат стимул да четат повече и да напредват в работата си.
Комуникация и прозрачност в работата
Силата на добрия мениджър е в честната и открита комуникация с персонала му. Само това обаче не е достатъчно – необходима е комуникация на 360 градуса от контактите на мениждъра. Ето какво се има предвид. Не са редки случаите, в които директорът на компанията събира на среща мениджмънта, фрустриран от нереалистичните си очаквания, породени от невярна, остаряла и лъжлива информация.
Важно за всеки мениджър е да не си позволява да изпада в подобна ситуация. Бъдете осведомени и сами осведомявайте хората около вас. Потокът на информация е ключов, когато става дума за бизнес. Особено в големи екипи от над трима души нишката често се губи – всеки мисли, че другия знае от някъде какво се иска от него и в какви срокове. Хората често се притесняват да задават въпроси, за да не излязат глупави. Ето защо идеален вариант е всеки екип да си организира срещи веднъж седмично за 5 до 10 минути – така освен циркулация на информационния поток и съобщаване на новостите, се поддържа и усещането за екипност и съпричастност на хората, които работят зад една идея.
Наемането на хора
Мениджърите често са облагодетелствани сами да избират хората, с които да попълнят екипа си. Умението да интервюираш и назначаваш хора обаче тук е ключово. Ако новият мениджър иска да се докаже пред хората си и поради това е подбрал екип, който не притежава нужните умения, това може да се окаже пагубно за него и да се върне като бумеранг в мига, в който мениджърът се окаже единственият кадърен човек в екипа, който може да свърши възложената работа.
Полезен трик е да се запитате дали може да погледнете на човека, дошъл зна интервю, като на ваш бъдещ шеф. Ако има какво да научите от него, ако се вписва в културата и целите на фирмата ви, ако би могъл да се справи с лидерска позиция в бъдеще и да управлява хора, значи това е подходящият човек. Важно е хората от екипа да допринасят с нещо, а не просто да дават възможност на мениджъра да изпъкне.
Не бъдете шеф
Думата „шеф“ е остаряла вече, а и освен това носи отрицателни конотации. По-важно е мениджърите да се фокусират не върху това да бъдат шефове, а лидери. А най-важната характеристика на лидера е, че успява да вдъхнови и накара екипа си да го следва. Назначението на мениджърска позиция отнема време, но веднъж седнали на този стол, трябва да се борите всеки ден и да не лежите на стари лаври. Добрите мениджъри осъзнават, че работата не е въпрос на титла – истинските мениджъри действително притежават знания, придобити в процеса на работа, с които са си заслужили правото да бъдат на чело на екипа.