От край време хората отбелязват по специален начин определени ключови дати в живота си като рожден ден, сватба, раждане, организирайки малки или големи тържества, създаващи житейските спомени. Бизнесът, от своя страна, също има своите поводи за празнуване – дали с цел сплотяване на екипа, маркетиране на някакъв продукт или образователни семинари.
Организацията на личните, както и на корпоративните събития, не е лека задача, която от доста време насам вече и в България може да се повери на специализирана фирма. Писналият до болка рефрен – кризата – обаче налага свиване на домакински и корпоративни бюджети, което съответно се отразява на търсенето на услугата „организиране на събитие“. Кой вид поводи обаче поемат по-голяма част от удара?
Анкета на Investor.bg Style сред компаниите в сектора у нас показва интересна картина – ръст на търсенето на организатори на лични събития и рязък спад в търсенето на агенти за корпоративни случаи.
Дори и компании, специализирани в организацията на корпоративни и PR събития, като Event House, отчитат все повече запитвания от частни клиенти за рождени дни, юбилеи и т.н. В сферата на събитийния мениджмънт, най-голям дял имат личните поводи, смятат от Usmile. Според тях самото търсене на подобен вид услуги ще нараства все повече, защото запълва празнота, оставена от бурното развитие на социалната динамика.
Нетрадиционно честване на традиционните поводи
С увеличаването на интереса към организиране на лични събития, се ожесточава и конкуренцията между предложенията на различните компании. За да спечелят клиенти, агентите се стремят максимално да оползотворят невеществените си ресурси като креативност и дори ексцентричност. От Event House разказват за организирано от тях парти, което те наричат DrumShot, в което са участвали над 300 души. Всеки от участниците е получил барабан и малки ударни инструменти, като целта е била енергията на групата да бъде фокусирана в един оркестър. „Изживяването на общия ритъм беше споделено от клиентите като „неописуемо” след събитието“, казват от компанията.
Като цяло повечето гости избират определено заведение (бар, дискотека) за провеждане на партито си, обясняват от Usmile. Една от най-новите идеи на компанията обаче е да намират интересни места (атрактивни нощни барове, яхти, луксозни вили и др.) за провеждане на партито, които ще се използват специално за целта. Атрактивните места позволяват неограничена свобода за избор на музика, обстановка, украса, специална програма и др.
Пустош в залите за бизнес събития
Докато личните поводи в човешкия живот предизвикват по-активно търсене на събитиен експерт, при търсенето на услугата организиране на корпоративни събития има драстичен спад. По данни на 3CCreative свиването спрямо миналата година е от порядъка на 80%, а от MDV Advertising посочват близка до тази стойност промяна – 70%. Според тях орязването на корпоративните бюджети е основата причина за избягването на тази услуга. Нередки са случаи, в които се използват и отстъпки, които досега на са се предлагали, като в момента някои компании предлагат с 20% по-евтино организиране на корпоративно събитие.
„Заради кризата много компании отложиха за в бъдеще част от планираните корпоративни събития и тиймбилдинг програми. Изключение правят отдавна планираните маркетингови събития на международни компании, както и юбилейни тържества и чествания“, казват от Event House.
„Бюджетите за всички събития са драстично ограничени и в повечето случаи поставят организаторите на ръба на печалбата и предоставянето на качествена услуга, което допълнително натоварва тяхната работа. Една част от фирмите съвсем съзнателно поемат организацията в свои ръце, като с това приемат и всички рискове и негативи от недостатъчната подготовка за тази дейност на своите собствени кадри“, обясняват служителите на компанията.