ТЕКСТ: ЕМИЛ ИВАНОВ*
Днес, когато светът е почти изцяло подвластен на технологиите, IKEA е сред малкото глобални корпорации, които успяват да обсебят ежедневнието ни и без тяхна помощ. Преди няколко години читателите на Brandchannel.com дори я посочиха за марката, повлияла най-силно живота на европейците – повече от Skype и Nokia. Почти няма кътче на планетата, където да не познават четирите букви в жълто-сините цветове на шведското знаме. От Стокхолм до Шанхай и от Москва до Доминиканската република IKEA е символ на модерното, практично и достъпно обзавеждане. Всяко десето бебе в Европа е заченато в легло, купено от IKEA, а в Швеция много повече хора вярват на компанията, отколкото на църквата.
Благодарение на формулата, измислена от Ингвар Кампрад в дълбоката шведска провинция, IKEA процъфтява вече 75 години. Дори успя да излезе от последната финансова криза в по-добра форма от повечето търговски вериги по света.
Днес веригата има близо 411 магазина в над 40 държави. Освен Стария континент другите й големи пазари са Северна Америка и Азия. Компанията планира да продължи разрастването си с откриването на 15 нови обекта годишно както на съществуващи пазари, така и на нови - като Южна Корея, Сърбия и Хърватия.
Най-добрите клиенти на IKEA са германците – в техните домове отиват 15% от всички продукти на компанията. Тя дори се превърна в част от местната култура – през 2009 г. един от театрите в Хамбург постави опера за нея, озаглавена “Чудото от Швеция”.