fallback

Колко струва един пълен албум Panini?

Месец преди началото на Европейското първенство треската за футболни стикери е огромна. Както и бизнесът с тях

09:57 | 18.05.16 г.
Автор - снимка
Създател

Почти денонощно в северния италиански град Модена бучат и бръмчат машини. До осем милиона пакета с колективни снимки се произвеждат всеки ден във фабриката на италианската фирма Panini - най-известният издател на албуми с футболни лепенки в света. Около месец преди началото на Европейското първенство по футбол в сградата на известния производител на стикери цари суета.

„В сравнение с миналото Европейско първенство сега очакваме значително по-високи продажби", казва производственият директор Джузепе Талявини. „Мачовете са във Франция - един пазар, където интересът се очаква да бъде много по-голям".

Най-важен пазар за Panini е и остава Германия.

През тази година албумът се състои от 680 части. 

Като цяло за всеки отбор или страна има 36 мотива – освен 30 различни карти с играчи, налични са и треньорското трио, феновете на всеки отбор като 12-ти играч, емблемата на националния отбор и талисманът на отбора.

За маркетинг експерта Мартин Фаснахт от бизнес училището WHU успехът на начинанието изглежда неизбежен. „От гледна точка на супермаркетите това си е супер сделка. Децата ще карат родителите си да ходят да пазаруват там заради стикерите. И е твърде вероятно, че родителите поне няколко пъти ще се поддадат на желанието на децата си", казва той, цитиран от германската N-TV.

И докато в дворовете на училищата започва трескава размяна, нарастват и опасенията сред родителите. Защото албумите с футболни стикери не трябва само да се купуват, но и да се запълват. И ако е възможно - напълно. С това започва трудната част, защото, без значение колко пакета със стикери са купени, все още в галерията остават празни прозорци. От друга страна се натрупват дубликати.

Един математик от Уелс изчислява за WalesOnline  разходите за запълване на целия албум със стикери на Panini - като се вземат предвид дублиранията при придобиването на стикерите. Резултатът според професор Пол Харпът е отрезвяващ и варира между около 87 евро в най-добрия случай и близо 523 евро в най-лошия.

Но какво е онова, което наистина грабва колекционерите на стикерите, при положение че има онлайн албуми и класации? „Радостта да можеш да имаш даден играч, да го държиш в ръка", казва производственият директор на Panini Талявини. „Когато отворите един пакет със стикери, можете да чуете звука на хартията, можете да помиришете прясно отпечатаните стикери".

В България също има доста фенове на марковите стикери. В онлайн търговеца OLX има редица обяви за попълнени по-стари албуми. Така например продавач предлага изцяло попълнен албум на Panini за Евро 2000 (EURO 2000) в Белгия и Холандия в идеално състояние с попълнени резултати от мачовете, но с молив. Цената – 195 лева. Най-скъпият албум обаче е от Световното първенство в Испания '82 г. Изцяло попълнен, без липсващи стикери и в запазено състояние, той се продава за 250 лева.

И маркетинг експертът Фаснахт вярва в успеха на акцията за Европейското първенство. „Колекционерските футболни стикери са прекрасен инструмент за обвързване на клиентите. Ние сме просто ловци и колекционери," казва той. А футболът е идеален за колекционерската страст - „това е много емоционален въпрос. Парите са само второстепенна тема“, казва Фаснахт.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:02 | 14.09.22 г.
fallback