През последните няколко месеца цената на златото бележи ръст и постига нови рекорди на световната борсова сцена. Поредицата от повишения в цената доведе метала до нива от над 1 360 долара за тройунция.
Как се отразява това на родните производители на бижута от благородния метал, променила ли се е цената на златото у нас под влияние на световните кутировки и купуват ли българите повече злато като форма на инвестиция?
Проучване на Investor Style потърси отговорите на тези въпроси сред фирми и студиа, занимаващи се с изработка, продажба и покупка на бижута.
Според Надежда Петрова, специалист маркетинг и реклама в 5-avenue, първият у нас онлайн магазин за луксозни стоки, хората се насочват не към чисто златните бижута, а към тези от злато и диаманти, когато търсят къде да инвестират парите си в областта на ювелирните изделия. В това няма нищо странно имайки предвид, че предмет от чисто злато едва ли ще повиши драстично цената си в бъдеще. Причината за това е, че в стойността на бижутата обикновено водеща роля има не цената на материала, а тази на труда, вложен в изработката му.
Ето защо, освен ако предметът няма особена история и не е принадлежал на знаменитост, вероятността след години да бъде продаден за много по-голяма сума, отколкото е бил закупен, е минимална.
Тъй като 5-avenue се занимават с продажбата основно на бижута от злато с диаманти, на крайната цена влияе не само стойността на златото, но и тази на скъпоценните камъни, която, обвързана с долара, също бележи ръст с близо 20% в последно време. Цялото това повишение няма как да не се отрази на крайната цена, а в напоследък тя е доста динамична, казва Надежда Петрова.
„Случва се дори клиент да си поръча бижу, което ще стане готово след определено време, но пет дни преди доставката аз не мога да кажа каква е цената му, защото цените се променят доста бързо.“
Диамантите не са борсова стока, поради което не подлежат на регулирана пазарна търговия. Въпреки това обаче стойността на скъпоценните камъни играе голяма роля за крайната цена на бижутата.
На въпроса дали се наблюдава промяна в търсенето на златни бижута, отговорът е положителен. „Промени в търсенето се забелязват предимно заради кризата. Златните бижута с диаманти попадат в категорията стоки „мога и без това“, което доведе и до спад в оборота на фирмата.“
Масово предпочитани са пръстени на цена между 2 и 3 хил. лв, които са от злато и диаманти, а от средни клас цени и търсене са бижутата до 10 хил. лв, посочва Петова. На пазара се предлагат и пръстени с цена над 20 хил. лв., но търсене за тях не е имало както преди кризата, така и сега.
Според друг представител на бранша, фирмата Den-Don, която освен с продажба на бижута, се занимава и с изкупуване на ювелирни изделия от благородни метали, пазарът на бижута се е свил драстично. Цената на златото у нас не се е променила, забелязва се ръст само в долари, но в националната ни валута стойността на благородния метал не е претърпяла промяна, твърдят от компанията.
Обяснение на това разминаване в цените у нас и по света на златото могат да бъдат открити в няколко направления – вероятно бижутерите, които не са повишили цените на бижутата, са се запасили с благородния метал и не търпят влиянието на световната цена на златото. Не са малко и онези, които освен продажба, се занимават и с изкупуване на злато, което използват за собствено производство. Това също е фактор, който влияе за запазване на цената на вътрешния пазар на постоянни нива.
Онези, които не купуват злато на по-високи цени, не повишават и цените на бижутата. Този факт обаче не спасява търговците, защото поради кризата българите са свили потреблението си на този тип стоки драстично, ограничавайки се само до поводи като сватби, кръщаване и годежи, казват от Den-Don. Стагнацията не е от скоро, а продължава вече година. Има запитвания за продажба на златни бижута от страна на хора, но и те не са толкова много, казва представител на фирмата.
Според друга компания на българския бижутерски пазар Virtuosa, цената на златото на българския пазар се е повишила заради влиянието на международните тенденции.
Това обаче не е основната причина за стагнацията на пазара на накити от благородни метали. Кризата, която е намалила покупателната способност на българите, е основната причина за намаляване и на търсенето. Повишаването на цената на търсенето и предлагането също е част от световната тенденция за благородния метал. В период от 4 години златото е поскъпнало близо три пъти, припомнят от Virtuosa, което няма как да не се отрази и на вътрешния ни пазар.
Средната сума, която българите биха отделили от джоба си, за закупуването на бижу, е между 300 и 800 лв, понякога и малко над 1 000 лв, казват още от бутика.
Въпреки че този бизнес не прави изключение от общата картина и стагнацията в него е ясно очертана, производителите и търговците не виждат изход от кризата, който да се задава скоро. Краят на тази година е прекалено близо, а и зимата като цяло е доста застинал период за развитието на българския бизнес, казват от Virtuosa. Ето защо светлина в тунела може би ще се появи в средата на следващата година, не крият надеждите си търговците.