Наводнения, земетресения, ураганни ветрове, суша – природата понякога е безмилостна към някои региони и части от Земята. Не минава и година, без да се разрази бедствие, но дори и без него ресурсите на планетата са неравномерно разпределени и докато хората в някои страни са задоволени всячески, други гладуват и страдат от липсата на вода, храна и стоки от първа необходимост.
А помощта за милионите бедстващи хора може да дойде от неподозиран източник – онлайн игра – речник, която има за цел да изхрани бедните.
Сайтът freerice.com, който събира средно по 40 хиляди души на ден, предизвиква играчите да отгатнат правилното значение на дума от четири опции, а за награда получават ориз, който могат да дарят в помощ на хората, лишени от домовете си в Пакистан.
Сайтът е с нестопанска цел, създаден е от Световната продоволствена програма и Центъра за интернет и общество към Харвардския университет и има две основни цели – да обучава всеки безплатно и да помага в борбата със световния глад.
„Независимо дали сте главен изпълнителен директор на голяма компания или дете в бедна страна, развитието на образованието може да подобри живота ви. Това е голяма инвестиция в самия себе си“, се казва на благотворителния сайт.
Играта започва с по-лесни думички и постепенно преминава към по-трудни, а всеки верен отговор носи по 10 зрънца ориз, дарен от Световната продоволствената програма към Обединените нации, както и от рекламодатели в сайта. Всеки, който иска да види колко ориз изпраща играта, може да следи статистиката онлайн за всеки ден, месец и година от пускането на сайта до сега.
„Това е показателен пример за това колко забавна и проста идея може да въвлече потенциала на интернет пространството, за да допринесе с нещо за преодоляване на най-големия световен проблем – глада“, казва Нанси Роман, директор комуникации в Световната продоволствена програма пред Ройтерс.
Пусната през 2007 г., онлайн главоблъсканицата вече е събрала достатъчно ориз за изхранването на повече от 4,2 милиона хора на ден в страни като Уганда и Бангладеш, а сега се опитва да помогне на жертвите на засегнатите от проливните мусонни дъждове в Пакистан.
Последната кампания на сайта съвпадна с пускането на нова версия на играта Free Rice (2.0), която има за цел да накара хората да играят играта през социалните мрежи като Facebook и Twitter и да я популяризират сред приятелите си, като привличат нови играчи.