Независимо какъв е поводът, комплиментите ни радват, карат ни да се чувстваме добре, сигурни в избора си и удовлетворени от усилията си – стига обаче да не са форма на иронизация от отсрещната страна.
Комплиментите са с двустранна облага – и за изричащия ги, и за този, за когото са предназначени. Те са характерни за обществото – ако са казани искрено и се придържат към контекста на взаимоотношенията между хората. На работното място обаче онзи, който прави комплимента, трябва да има предвид някои правила и тяхното използване.
Комплиментите могат да стопят леда дори с някой непознат, да премахнат стреса във взаимоотношенията, да повдигнат духа на работната атмосфера, да заздравят връзката в работната среда.
Правилните думи, изречени в подходящото време, могат да мотивират човек, да го накарат да се почувства по-удобно, да го наградят и вдъхновят за работата му.
Комплиментите обаче са различни от „четкането“ или подмазването. Последните две са неискрени и преувеличени. Прекалено ласкателните комплименти са обезпокоителни и карат човек да се съмнява, че онзи, който така се старае да го ласкае, ще иска нещо от него. Ето защо съвсем логичен е въпросът – как се прави добрият комплимент?
Бъдете искрени. Да правите комплимент на някого, само защото смятате, че е добра идея да му кажете нещо мило, всъщност не е толкова добра идея. Лъжливата любезност лесно се забелязва и разрушава доверието. Ето защо ако този, който е изнесъл презентация, не е успял да ви направи впечатление, не хвалете речта му.
Вместо това, ако искате да обнадеждите човека, похвалете усилията му, благодарете за отделеното време и намерете други поводи и силни страни, за които да поощрите човека.
Бъдете конкретни. „Изпълнил си рецептата много добре“ е доста по-добре от „Ти си страхотен готвач“. „Работата ти по проучване на продажбите свърши страхотна работа“ е по-добре от „Добра работа“.
Не сравнявайте. Не си позволявайте да сравнявате постиженията на един човек с тези на друг. Комплиментите трябва да отговарят на установените връзки между този, който прави комплимента и онзи, който го получава.
Какво бихте казали за новата прическа на шефа? Ако работите от доста време заедно и сте близки – няма нищо лошо в това да му направите комплимент. В общия случай обаче, ако се затруднявате в преценката си, се придържайте към правилото, че е по-добре да наблегнете на професионалните умения на колегите вместо на тяхната визия и външен вид.
Това правило важи с двойна сила когато се отнася до някой колега по-високо или по-ниско от вас в йерархичната стълбица. В този случай отношенията са динамични и всяка лична нотка би могла да бъде недоразбрана или преувеличена.
Ако все пак искате да отбележите колко добре изглежда ваш колега, бихте могли да изкажете впечатленията си. Отсрещната страна, съзнателно или несъзнателно, ще ви насочи дали да конкретизирате похвалите си или да запазите дистанция с отговор „Благодаря!“ или „Какво имаш предвид?“.
В отговора на комплимента също има едно правило – не опровергавайте, не се съмнявайте, не подлагайте под въпрос направения ви комплимент. Ако го направите ще обидите човека, постарал се да ви зарадва, неговия вкус, преценка или – което е по-лошо, ще го обвините в нечестност.
Много по-добрият вариант е да се усмихнете и да почакате до момента, в който ще успеете да върнете хубавата емоция.