Германските пивовари отдавна са предпазливи с повишаването на цените.
Когато крал Людвиг 1 вдига данъка върху пивото с 8% през 1844 г., избухват въстания между работниците и армията в Мюнхен, която продължава три дни. Но Йоханес Фауст и неговите 1500 колеги, разпръснати из страната, скоро може би няма да имат избор, пише Financial Times.
Фауст прави бира по бреговете на река Майнв Северна Бавария от 30 години. Главният изпълнителен директор никога не е виждал такова покачване на цените, както днес.
Малцът, който семейната пивоварна на Фауст купува от местни германски производители, откакто започва да проивежда бира през 1654 г., скоро ще е с двойно по-висока цена. Инвазията на Русия в Украйна удари доставките на зърно от двете страни, които заедно произвеждат над една трета от глобалния пазар на ечемик, а това повишава цените.
Пивоварната ще трябва да плаща и поне една трета повече за стъклените си бутилки, както и с над 50% по-високи цени за пластмасовите си такива и с три четвърти повече за металните си капачки.
Енергоизточниците, транспортът и разходите за служителите също се вдигат. „Никога не съм виждал такава инфлация“, казва Фауст.
Тази пивоварна, подобно на други в страната, е успявала да защити клиентите от по-високи разходи благодарение на дългосрочни договори за доставка. Двойно по-високата цена на малца, която наскоро е договорил, е за доставките следващата година, а двугодишният му енергиен договор означава, че цените на електричеството няма да се вдигнат преди 2024 г.
Въпреки това, освен ако разходите не намалеят бързо през следващите месеци, по-високите цени за любителите на бира в страната явно ще са неизбежни.
В еврозоната производителите са под натиск заради растящите разходи – производствените цени са се повишили до исторически връх от 37,2% за годината до април.
Но внезапното вдигане на разходите е просто поредният шок за пивоварните в Германия. Само няколко страни пият повече бира от 83,8-те литра, който всеки германец е консумирал миналата година. Въпреки това, тъй като потребителите все повече обръщат внимание на здравето си, те избират други напитки, а така консумацията спада стабилно от 70-те години, когато всеки германец е пиел по 150 литра бира годишно.
Нарастващите разходи са били последната капка за някои компании, например 558-годишната пивоварна Frankenwälder в Североизточна Бавария, която подаде документи за несъстоятелност тази година, след като много местни бирени фестивали бяха спрени за две години заради пандемията.
Засега средният любител на бирата в Германия едва ли ще усети увеличението в цените, които са се повишили едва до 2,9% през годината до април, показва германската статистическа агенция. Това е доста под по-широката потребителска инфлация от 8,7% за годината до май. Това обаче вероятно скоро ще се промени предвид обстоятелствата.
Този месец Фауст е повишил цената на бирите си с 10 цента на литър, което се равнява на 6,5-процентно увеличение. Така цената на каса с 20 бутилки на най-добре продаваната му марка стига 16,49 евро. „Но това бе решено миналия октомври, много преди Украйна, и дори не се доближава до компенсиране на по-високите разходи“, казва Фауст.
Според Асоциацията на пивоварите Berlin Brandenburg – регионална търговска група - цените за любителите може да се повишат с до 30% тази година. Radeberger – най-голямата пивоварна в Германия, базирана във Франкфурт, казва, че също е обезпокоена за „нарастващата липса на суровини и допълнителните ценови увеличения в резултат на това“.
Оливер Ракау, главен икономист за Германия в Oxford Economics, казва, че това, което е започнало най-вече като ценови шок при петрола и газ, се разширява, предизвиквайки инфлация при много други продукти и услуги. „Няма как да се отрече, че по-високите цени на енергоизточниците и суровините ще предизвикат поскъпване при други продукти, например храни и напитки, и това може да доведе до по-високи цени в ресторантите, а това пък ще ускори инфлацията при услугите“, казва той.
Подобряващите се пазарни условия може да помогнат на германските пивовари да прехвърлят по-голямата част от нарасналите разходи към потребителите, които в момента плащат много по-ниски цени, отколкото в страни като Великобритания.
Продажбите на бира в Германия се възстановяват напоследък – нараствайки с 5,1% през първите четири месеца на 2022 г. на годишна база, сочат данните на германската статистическа агенция. А отварянето на много бирени фестивали, включително Октоберфест, две години след спирането им заради Covid-19 вероятно ще увеличи търсенето. Цените на бирата на тазгодишния Октоберфест ще бъдат средно с 15% по-високи от последния отпреди три години – около 13,37 евро на литър.
Въпреки това онези, които познават историята си, се опитват да избегнат отблъскването на феновете на бирата. На въпрос дали ще повиши цените още повече за потребителите си следващата година, Фауст поглежда измъчено. „Трябва да бъдем внимателни“, казва той. „Трябва да го обмислим, но може би можем да го избегнем, ако нещата в Украйна се променят“.