След повече от три десетилетия в Русия McDonald's - икона на американския начин на живот и капитализъм - продава бизнеса си в Русия, за да напусне напълно страната.
Този ход е значително отклонение за марката, чието разрастване по света се превърна в символ на глобализма и дори в основа на една теория за мира. И докато глобалистките стремежи се пропукаха през последните години на фона на пандемията от коронавирус и геополитическото напрежение, инвазията на Русия в Украйна принуди много компании, които се надяваха да работят нормално, да предприемат действия.
Под нарастващия натиск от страна на служителите и потребителите много марки и вериги ресторанти частично - или напълно - преустановиха дейността си в Русия. Малко от тях обаче са напуснали изцяло поради опасения за благосъстоянието на служителите и трудностите при повторното навлизане след напускане. През март McDonald's заяви, че временно ще преустанови дейността си там, както това обявиха и няколко други вериги, включително Starbucks и Yum Brands, компанията майка на KFC и Pizza Hut. Много служители и активисти настояват за пълно закриване на дейността.
„Това е сложен въпрос, който е без прецедент и с дълбоки последици", пише Крис Кемпчински, главен изпълнителен директор на McDonald's, в съобщение до франчайзополучателите, служителите и доставчиците, което е цитирано от The New York Times.
Така компанията започна процеса на продажба на руския бизнес. Очаква се McDonald's да продаде цялото си портфолио от ресторанти на местен купувач, се казва в изявление на концерна. Тези ресторанти вече няма да могат да използват марката и менюто на McDonald's. Компанията планира да запази своите марки в Русия за себе си.
Хуманитарната криза, причинена от ситуацията в Украйна, и „все по-непредсказуемата оперативна среда накараха McDonald's да заключи, че по-нататъшното притежаване на бизнес в Русия е невъзможно и не съответства на ценностите на компанията", се казва в изявлението.
„Някой би могъл да възрази, че осигуряването на достъп до храна и продължаването на заетостта на десетки хиляди обикновени граждани със сигурност е правилното решение. Но е невъзможно да се пренебрегне хуманитарната криза, причинена от войната в Украйна. И е невъзможно да си представим, че "Златните арки" (от логото на концерна) представляват същата надежда и обещание, които ни накараха да навлезем на руския пазар преди 32 години“, заключава още Кемпчински.
Местният купувач ще „деархивира" тези ресторанти, което означава, че те вече няма да използват името, логото или марката на McDonald's. В изявлението си концернът посочва, че „приоритетите му включват стремеж да гарантира, че служителите на McDonald's в Русия ще продължат да получават заплати до приключването на сделката и ще имат бъдеща работа при всеки потенциален купувач". Компанията ще запази търговските си марки в Русия.
Както стана ясно по-рано, от 14 март веригата временно преустанови обслужването на руските ресторанти, докато офисът ѝ в Руската федерация продължи да работи както обикновено. Компанията обясни решението си с факта, че в момента „не може да гарантира непрекъснатата работа на основните направления, поддържането на ключов обхват в предприятията от мрежата и високите стандарти за качество, с които гостите са свикнали“.
В системата на McDonald's в Русия работят повече от 62 хил. души, а други около 100 хил. - при доставчиците.
В резултат на тази стъпка корпорацията ще отчете отписване на 1,2 до 1,4 млрд. долара и ще признае „загуби от преизчисляване на чуждестранна валута", се казва в изявлението на компанията.
Навлизането на McDonald's в Русия започва след Олимпийските игри в Монреал през 1976 г., пише Кемпчински в бележката си до франчайзополучателите, служителите и доставчиците, когато веригата позволява на руския олимпийски отбор да използва автобуса „Биг Мак". Четиринадесет години по-късно, през януари 1990 г., McDonald's отваря врати в Москва.
„В историята на McDonald's това беше една от нашите най-големи гордости и най-вълнуващи етапи", пише Кемпчински. „След близо половин век враждебност по време на Студената война образът на Златните арки, сияещи над площад „Пушкин", възвести за мнозина от двете страни на Желязната завеса началото на нова ера“.
Оттогава McDonald's, който има 39 хил. ресторанта в над 100 държави, е инвестирал милиарди долари във веригата си за доставки и в ресторантите си в Русия.
„Това не беше лесно решение, нито пък ще бъде лесно за изпълнение, като се има предвид размерът на нашия бизнес и настоящите предизвикателства, свързани с работата в Русия", пише Кемпчински. „Но крайната цел е ясна“, добавя той.