Производителят на известния прах за пране с марката Persil Henkel очаква по-ниска печалба през тази година поради нарастващите цени на суровините и допълнителните разходи за логистика.
Сега производителят на потребителски стоки очаква марж на печалбата в диапазона от 9 до 11%. Преди това групата си беше поставила за цел марж на Ebit (печалба преди лихви и данъци) от 11,5 до 13,5%, предава DPA.
Henkel очаква допълнителни разходи в размер на около 2 млрд. долара, съобщи базираната в Дюселдорф група, листната на DAX, в съобщение в петък сутринта.
Сега Henkel очаква увеличение на цените на материалите от около 15%, а главният изпълнителен директор на групата Карстен Кнобел очакваше повишение в рамките на до 10%. „Досега не сме имали такива измерения", каза той, цитиран в прессъобщението на групата.
„Последиците от световната криза с Covid и изключително напрегнатата ситуация на пазарите на суровини и в световните вериги за доставки бяха значително изострени от войната в Украйна", добави Кнобел. Henkel възнамерява да реагира на увеличението на разходите с повишаване на цените и мерки за ефективност. Въпреки това те не могат да компенсират напълно нарастващите разходи, се казва в съобщението.
Подобно на Henkel, целият сектор на потребителските стоки се бори с нарастващите цени и страда от проблеми във веригата за доставки. Войната в Украйна също води до повишаване на енергийните разходи. Ден по-рано конкурентът на Henkel - Unilever (производител на Dove, Axe, Knorr), обяви, че през втората половина на годината очаква разходи в размер на 2,7 млрд. евро - с 1,2 млрд. евро повече от първоначалната прогноза.
Освен това оттеглянето от Русия има отрицателно въздействие върху отчета на германската компания. В средата на април, на фона на агресивната война, Henkel прекрати дейността си в Русия след дълъг период на колебание. Производителят на Persil е инвестирал в Русия както никоя друга група от Dax. Henkel постига там 5% от приходите на групата, около 1 млрд. евро, и има 2500 служители в единадесет завода. Henkel очаква „значително въздействие" върху финансите си поради оттеглянето, без да уточнява повече подробности.
Henkel ще се оттегли и от Беларус, както споменава корпорацията почти мимоходом в съобщението. Други германски групи също спряха да развиват дейност в източноевропейската страна.
Добър старт на годината
Въпреки песимистичните прогнози групата за потребителски стоки започна годината по-добре от очакваното. Henkel постига значителен органичен ръст на приходите от 7,1% на годишна база. Анализаторите очакваха ръст от четири процента. Двигател на растежа отново е бизнесът с индустриални лепила, който е нараснал с 10,7%. Бизнесът с лепила е значително по-доходоносен за Henkel, отколкото продажбата на козметика или почистващи препарати.
Подобно на Henkel, други компании за потребителски стоки, като производителят на Nivea Beiersdorf или Unilever, също отчитат добри бизнес показатели. Компаниите се възстановяват от пандемията, тъй като потребителите отново купуват повече козметика в резултат на облекченията на мерките.
Компаниите обаче се възползват главно от увеличението на цените, което прехвърлят върху търговците на дребно и потребителите. Henkel, например, също казва, че растежът се дължи главно на много силното развитие на цените, докато обемът леко е намалял. Unilever също увеличи цените с 8,3%, докато обемът на продажбите спадна с 1%.
Заради увеличението на цените Henkel очаква по-ниска печалба, но нарастващи приходи през тази година. Сега базираната в Дюселдорф компания очаква органичен растеж от 3,5 до 5,5%. Преди това прогнозата беше за 2 до 4%. Henkel обосновава това главно с добре работещия бизнес с индустриални лепила.
Подробности за очакваното преструктуриране
Другите две подразделения – „Детергенти и почистващи препарати" и „Козметика" - в момента са в процес на преструктуриране. Главният изпълнителен директор Кнобел се опитва да позиционира по-добре бизнеса с потребителски стоки чрез сливане на двете подразделения. Той възнамерява да слее изпитващия затруднения козметичен бизнес с по-добре представящото се подразделение за перилни и почистващи препарати и неговите добре познати марки като Persil и Pril.
Козметичното подразделение на Henkel отслабва от години. Анализаторите неведнъж са критикували компанията, че бизнесът е твърде малък и не е достатъчно печеливш в сравнение с конкуренти като L'Oréal.
Кнобел очаква новосформираното звено „Потребителски марки" да доведе до по-бързи решения, по-целенасочени иновации и по-голям растеж. Директорът също се надява на синергии. Търговците от двата отдела вече няма да е нужно да преговарят с едни и същи клиенти.
Наблюдателите на компанията са скептични, включително и защото все още не разполагат с подробна информация за плановете. Компанията възнамерява да ги представи следващия четвъртък. Тогава ще стане известно и колко служители възнамерява да съкрати тя в хода на преструктурирането.