Най-голямата компания за хранителни продукти в света Nestle отбеляза здравословен ръст, започвайки годината с най-силното си ценообразуване за първото тримесечие от над десетилетие, съобщава Bloomberg.
Приходите са се увеличили с 7,6% на органична годишна база през първото тримесечие, съобщи компанията в четвъртък. Анализаторите очакваха ръст от 5,1%. Данните изключват Русия, където Nestle спря част от дейността си.
Компаниите за храни и напитки повишават цените на фона на силното търсене, след като потребителите се завърнаха в офисите и се хранят извън дома по-често. Секторът печели от устойчивия апетит към основни стоки, докато европейските индустриални компании и производители на автомобили страдат от по-високите разходи и проблемите с веригите на доставки.
Акциите на Nestle поскъпнаха с 1,9% в ранната търговия.
Конкурентът Danone отчете най-бързия си ръст на продажбите за тримесечието от седем години в сряда, а необичайно големите ценови увеличения са помогнали приходите на Heineken да нараснат с 36% през периода. Макар че способността да вдигат цените за потребителите може да притъпи влиянието на по-високите разходи за суровини, рискът е, че това може да пренасочи някои потребители към по-евтини алтернативи.
„Свикваме с това компаниите да задминават консенсусните оценки за ръст на продажбите това тримесечие – L’Oreal, Danone и Heineken го постигнаха“, но по наше мнение Nestle е най-впечатляваща до момента“, казва анализаторът Джеймс Едуардс Джоунс от RBC. Според него ръстът на доставките на компаниите е възхитителен в контекста на толкова силно ценообразуване.
Войната в Украйна засилва инфлацията при храните, тъй като страната е основен доставчик на пшеница и слънчогледово олио. В същото време инфлацията при цените за кафе, пластмаса и доставки намаляват рентабилността на производителя на шоколадовите барчета KitKat и водата San Pellegrino. Швейцарската компания е успяла да наложи увеличаване на цените в световен мащаб с 5,2%, за да реагира на поскъпващите суровини, опаковки, енергоизточници и транспорт. В същото време Nestlе ясно заяви, че потребителите трябва да се подготвят за по-нататъшно увеличение на цените.
“Инфлацията при разходите продължава да расте остро, което ще изисква допълнително ценообразуване и смекчаващи действия през годината“, каза главният изпълнителен директор Марк Шнайдер в изявление. Според него търсенето досега не е намаляло въпреки по-високите цени. Шнайдер определи досегашните увеличения на цените като "отговорни решения".
Шнайдер е изправен пред критики за това, че продължава да прави бизнес в Русия, а украинските политици дори се обърнаха директно към него и поискаха пълно напускане. Nestle в крайна сметка спря голяма част от производството си в страната, но Шнайдер държи на твърдението, че достъпът до храна е основно право. Сега Nestle се фокусира върху продажбата на основни продукти като адаптирано мляко и медицински храни в Русия.
Главният изпълнителен директор запази прогнозата си за забавяне ръста на приходите до около 5% през 2022 г. Шнайдер заяви през февруари, че компанията трябва да постигне предишните си дългосрочни насоки през следващите години, т.е. ръст на годишните приходи от 5 до 6%.
Производителят повтори, че рентабилността може да спадне за втора година през 2022 г. Очаква се коригираният ръст на оперативната печалба да бъде 17-17,5% тази година. През 2021 г. той бе 17,4%.