Приходите от онлайн търговия с модни стоки в България са нараснали до 689,9 млн. лв. през миналата година. В същото време онлайн пазаруването на мода в страната е нараснало с 44% на годишна база, като така е увеличило дела си в общата търговия на модни стоки на дребно до 27,4%, показва докладът „Преглед на годината“ на модната онлайн търсачка Glami.
Пазаруването на модни стоки от физически магазини обаче отбелязва лек спад, като основна причина за това се посочва ограниченията заради Covid-19, които засегнаха и тях за няколко месеца през миналата година. Като цяло обаче модният пазар в България продължава да расте основно благодарение именно на онлайн пазаруването.
Повече от половината търговци на дребно на модни стоки отбелязват положително влияние на пандемията с Covid-19 върху бизнеса си две години след началото ѝ. През 2021 г. 72% от тези търговци бележат ръст на приходите си, а само 28% твърдят, че продажбите им са намалели значително или незначително.
Средната стойност на продажбите в онлайн търговията на мода обаче е се понижила средно с 2,28% на годишна база, като основна причина за това се посочва блокадата през първите няколко месеца на годината. През последното тримесечие на 2021 г. обаче се вижда промяна – средната цена на продажба се увеличава с 5,85% на годишна база.
Ръстът, който онлайн магазините за мода отбелязват в общите приходи за миналата година, не се дължи на по-високи цени или по-висока средна стойност на поръчките на клиентите, а цялостно на повече онлайн покупки през годината.
През миналата година бизнесите срещат три основни предизвикателства пред пазара в България: увеличени разходи за реклама, по-интензивна и по-голяма конкуренция, както и по-малък ръст на печалбата, произтичащ от постоянната необходимост от повече отстъпки.
През 2022 г. бизнесите очакват по-нататъшен ръст на онлайн модата, като се очаква делът ѝ в общия моден пазар да надхвърли 31%. Конкуренцията и по-високите цени на рекламата се считат за едни от основните проблеми за търговците на дребно, но към тях се добавят управлението на инвентара, както и продуктовата гама, които не са били фактор през предходната 2021 г.
Инфлацията също е един от основните очаквани проблеми през 2022 г. Тъй като тя може да засегне сериозно пазара и през тази година, 57% от играчите в модната търговия планират да увеличат цените, като голяма част от магазините съобщават за планове за увеличението им с 6-10%.