Компанията за потребителски стоки Unilever, която е подложена на сериозен натиск, засега изключва възможността за големи придобивания.
„В обозримо бъдеще нямаме намерение да правим големи придобивания", заяви главният изпълнителен директор Алън Джоуп в четвъртък при представянето на годишните финансови данни. През януари производителят на сапуна Dove и сладоледа Langnese се опита да придобие подразделението за потребителски стоки на фармацевтичната компания Glaxo-Smithkline (GSK) за равностойността на около 60 млрд. евро и се провали.
Въпреки това шефът на Unilever Джоуп от известно време е подложен на натиск. Приходите са в застой, а цената на акциите се развива по-бавно от тази на конкуренцията. През изминалата година британският производител на потребителски стоки постигна най-силния ръст на продажбите за последните девет години с плюс от 4,5%. Unilever почти не се развива самостоятелно в секторите на почистващите продукти и личната хигиена. Бизнесът с храни се справя по-добре. Компанията се възползва от факта, че потребителите се хранят повече вкъщи заради пандемията.
Поглъщането на GSK трябваше да бъде освободителният удар на Джоуп, но GSK отхвърли предложението като твърде ниско. Критиките от страна на инвеститорите и анализаторите на Unilever бяха необичайно остри. Сега британецът се опитва да постигне нов растеж с преструктуриране на компанията и съкращаване на работни места.
До средата на годината Unilever планира да се раздели на пет бизнес области: красота и благосъстояние, лична хигиена, домакински грижи, храни и сладолед. Особено новите продукти от категориите за здраве, красота и хигиена обещават по-висок и по-устойчив растеж. Чрез реорганизацията Unilever иска да спести 600 милиона евро през следващите две години.
В края на януари групата обяви, че ще съкрати 1500 работни места в цял свят, главно в областта на мениджмънта. Засега „няма индикации", че част от производствения персонал също ще бъде съкратен, казва Херман Зогеберг, председател на работническия съвет на групата, пред Handelsblatt.
Германската централа в Хамбург заяви също, че производствените обекти ще останат "незасегнати" от реорганизацията. Въпреки това някои мениджъри вероятно ще загубят работата си.
Продажбата на слаборазвиващи се марки в Unilever наскоро може да е станала още по-вероятна: през януари британски медии съобщиха, че 79-годишният американски инвеститор активист Нелсън Пелц се е присъединил към групата за потребителски стоки.
Unilever все още не е потвърдила официално това, а точният размер на инвестицията не е известен. Дори на вътрешни срещи и събития ръководството не говори за Пелц, твърдят запознати с компанията. „Темата е заглушена". Американският хедж фонд Trian Partners на Пелц е известен с това, че отделя от корпорациите марки с нисък растеж, за да генерира по-висок растеж. Ето защо и германските следят със загриженост влизането на Пелц. „Не знаем какво е замислил Пелц. Но в крайна сметка инвеститорите активисти винаги имат програма за икономии", казва Зогеберг.
Подобно на всички компании за потребителски стоки, Unilever страда от повишаващите се цени на суровините, липсата на суровини и проблеми с веригата за доставки. Групата очаква увеличение на разходите с повече от 2 млрд. евро през първата половина на годината, но Unilever няма да може да ги прехвърли изцяло на клиентите.
Главният изпълнителен директор Джоуп очаква маржовете да бъдат само между 16% и 17% през 2022 г., което е спад спрямо 18,4% през 2021 г. Джоуп предупреди, че групата ще се нуждае от още две години, за да се върне към маржове като през 2021 г., поради нарастващите разходи. Перспективата за маржа е „шокираща“, казва анализаторът на RBC Джеймс Едуардс Джоунс, цитиран от Handelsblatt.
Акционерите са на подобно мнение. Цената на акциите на Unilever спадна с 4,4% в четвъртък при представянето на резултата и прогнозите. Към 15 часа част от спада е компенсиран до понижение с 1,52%.