Нарастването на случаите на Covid-19 в Европа е последното нещо, от което тежко засегнатата от пандемията туристическа индустрия се нуждае в момента, пише Bloomberg.
Но хотелските групи и авиокомпаниите все още нямат място за паника. Има още много време преди да достигнем до пика на летния туристически сезон на следващата година.
Първо, няколко добри новини. След като бяха засегнати от по-ранните вълни на вируса, европейските пътувания по бизнес и за почивка започнаха да се възстановяват. Търсенето на полети, хотели и краткосрочни наеми се подобри през октомври.
EasyJet Group тази седмица заяви, че коледните резервации и тези за лятото на 2022 г. изглеждат положително, а TUI също е оптимистично настроена за натоварения сезон на следващата година. По време на междусрочната октомврийска ваканция във Великобритания много семейства решиха да си останат да почиват у дома вместо да отидат в някоя топла дестинация, като компенсация за пропуснатите пътувания през юли и август, когато имаше по-строги рестрикции и за международен туризъм се изискваха скъпи тестове.
Междувременно авиокомпании като Virgin Atlantic и British Airways получиха тласък от пускането на пътническите полети между САЩ и Европа. Тези маршрути не само отговарят за голяма част от капацитета на въпросните превозвачи, но и са изключително печеливши.
Това възстановяване обаче е заплашено от факта, че Европа отново се превръща в епицентър на най-новото огнище на Covid-19. Наложи се правителствата да наложат нови блокади. Европейският съюз препоръчва деветмесечен срок за валидността на сертификатите за ваксинация срещу Covid-19 за пътувания до и вътре в блока. Освен това предлага да се постави приоритет върху пътуванията на ваксинираните хора.
В най-голям риск са ваканциите, планирани за Коледа и Нова година. Скорошната блокада в Австрия не помага особено на наближаващия ски сезон. Освен това туристите трябва да си спомнят, че няколко ски курорта допринесоха значително за разпространнието на вируса на Стария континент по време на първата вълна. Засега британците не отменят почивките си заради ситуацията в Европа, но условията могат да разубедят мнозина да резервират, ако вече не са го направили.
Най-голямата жертва от случващото се може да са настроенията към пътуванията. Това има значение, защото веднага щом коледната трапеза бъде разчистена, вниманието се насочва към лятото. Сетете се за всички онези реклами на слънчеви плажове и блестящи басейни. Първата събора след Нова година е наричаната „слънчева събота“, защото е времето, в което семействата традиционно се обаждат на туристическите агенти и резервират пътувания онлайн.
Майкъл О‘Лиъри, главен изпълнителен директор на Ryanair Holdings, твърди, че няма как потребителите да бъдат не бъдат притеснени от последните новини от Европа.
Разбира се, има причина защо щетите могат да не са толкова тежки, колкото мнозина се опасяват.
За начало скокът на случаите традиционно е през по-тихия зимен период. Въпреки че ски курортите могат да се сблъскат с още един загубен сезон, за по-големите оператори като TUI зимните и ски ваканциите не са толкова важни колкото летните. В една нормална година авиокомпаниите и туроператорите генерират по-малка част от печалбата си през лятото. Повече резервации през зимата означават по-малка загуба през по-слабия период, но истината е, че се броят предимно юли и август.
Второ, моделът на резервациите се промени. Преди Covid първите три седмици на януари бяха пиковият период за летните резервации. Сега семействата предпочитат да купуват малко преди самата почивка. В туристическата компания Thomas Cook една четвърт от резервациите са за следващия месец. Най-продаваният месец в момента е декември. Следващият по популярност е май 2022 г.
Ще бъде важно да видим какво се случва в Германия – ключов индикатор за европейския туристически сектор, защото е един от най-големите износители на търсачи на летни почивки. Германия и Великобритания са най-големите пазари на TUI и са с приблизително еднакъв размер по отношение на клиентите и приходите. Друго нещо, което трябва да се наблюдава: дали САЩ преразглеждат решението си да отворят границите си за чужденци.
Настоящата несигурност затруднява авиопревозвачите и туристическите компании да преценят колко места и хотелски стаи ще им трябват за следващото лято. Но ако случаите в Европа достигнат пика си сравнително скоро, все пак ще има търсене по празниците за предстоящите слънчеви месеци.