Швейцарската компания за луксозни стоки Richemont се отказва от самостоятелните си усилия да изгради платформа за електронна търговия и се готви да отстъпи контрола над Yoox Net-A-Porter чрез сделка със специалиста в онлайн пазаруването Farfetch, съобщава Bloomberg.
Ходът следва твърдения, че активистът инветитор Дан Льоб е купил дял в собственика на Cartier, който изпитва трудности да реформира онлайн бизнеса си, откакто пое пълен контрол над него преди три години. Акциите на Richemont поскъпват с 9,8% в петък, след като компанията обяви и отчета си за първото полугодие, който надмина прогнозите.
Farfetch – базирана в Лондон компания за онлайн продажби на луксозни стоки, е в напреднали разговори за закупуването на миноритарен дял в Yoox Net-A-Porter, заяви Richemont в петък. Целта е подразделението, известно още като YNAP, да бъде неутрална платформа без контролиращ акционер. И други производители на луксозни стоки ще бъдат поканени да се присъединят, заяви собственикът на Vacheron Constantin.
Макар че председателят Йохан Рупърт не вижда потенциално противопоставяне от страна на Льоб за YNAP, основателят на Richemont заяви, че ходът не е в отговор на активистки натиск.
„Подсказваме за това от година“, каза Рупърт. „Не е активистки натиск или нещо друго“.
Някои брандове не са склонни да се присъединят към YNAP заради контрола над платформата от конкурент. Главният финансов директор Буркхарт Грунд заяви, че компанията е в напреднали разговори с възможни инвеститори, различни от Farfetch. Рупърт пък каза, че компанията е отворена да продаде дялове на конкуренти в луксозните стоки. Тези разговори ще се случат през следващите месеци, допълни той.
Грунд каза пред репортери, че всеки акционер ще има по-малко от 50% от правата на глас в YNAP. Звеното планира да използва и технологията на Farfetch, а Richemont ще включи своите брандове в платформата на конкурента си.
Без продажба
Отделно от това Рупърт каза, че Richemont “ясно е заявила“, че не се продава и не се интересува от сливания. Анализатори вече спекулираха, че швейцарската компания би била добър партньор на собственика на Gucci Kering.
Richemont вече купи дял в китайския бизнес на Farfetch, а съвместно дружество между компаниите и гиганта в електронната търговия Alibaba започна работа през август. Миналата година, когато бе обявена сделката, анализаторът на Sanford C. Bernstein Лука Солца заяви, че алиансът може да бъде предшественик на отделянето на YNAP от Richemont и сливането на звеното с Farfetch или продажбата му на Alibaba.
Richemont обяви още, че оперативната му печалба е нараснала до 1,95 млрд. евро през шестте месеца до края на септември. Анализаторите очакваха 1,49 млрд. евро.
„Светът след Covid тепърва ще се появи. За втората половина на годината волатилността вероятно ще остане, включително от гледна точка на инфлация и геополитическо напрежение“, каза Рупърт в изявление. Той предупреди още, че компанията ще се изправи пред по-трудна база за сравнение.