Компанията за спортни стоки Adidas прогнозира, че скъпите сътресения заради проблемите с веригите на доставки ще продължат и през 2022 г., след като затваряния на заводи във Виетнам и бойкот от страна на потребителите в Китай спънаха усилията за пускане на нови маратонки и спортно облекло през третото тримесечие, предава Bloomberg.
Препятствията вероятно ще забавят ръста на приходите с около 400 млн. евро през четвъртото тримесечие и с 600 млн. евро през първите три месеца на 2022 г., каза главният финансов директор Харм Олмайер пред журналисти в сряда.
Акциите на Adidas поевтиняха с 6,9% в Германия – най-големият спад в рамките на деня от година, след като производителят на маратонки представи и финансовия си отчет за третото тримесечие с резултати под очакванията и понижи прогнозата за брутния марж за тази година.
Adidas се бори със „сериозни предизвикателства“ както при търсенето, така и при предлагането, заяви главният изпълнителен директор Каспър Рорстед.
Резултатите контрастират с по-оптимистичните оценки на конкурентите Nike и Puma. Прекъсванията във веригите на доставки усложняват усилията на Adidas да приложи нова петгодишна стратегия, фокусирана върху електронната търговия, устойчивите материали и продуктите за жени. Ръстът на продажбите е бил с 600 млн. евро по-слаб от очакванията през последното тримесечие.
По-голямата част от изгубените приходи идват от това, което Рорстед определя като основен бизнес – обувки за ежедневието, които се произвеждат в огромни обеми.
Сред новите предложения най-големият хит е бил представянето на модела NMD-S1.
“Вероятно се забавихме с 4 до 5 месеца“, каза Рорстед в разговор с репортери. „Ще заложим на мащаба следващата година“.
Компанията запазва целта си за ръст от 8 до 10% за 2022 г., каза той.
„Очакваме да видим продуктите на Adidas под коледната елха“, добави Рорстед. „Но колкото по-рано напазарувате, толкова по-добре“. До края на годината ще има недостиг на продукти, каза още той.
Adidas отчита спад на продажбите в Азия с 8% и с 15% в Китай през третото тримесечие на годишна база. Компанията очакваше заводите ѝ във Виетнам, които бяха ударени от затваряния заради Covid-19, да се върнат към пълно производство до края на годината от около 70% в момента.
„Очевидно има дупка в предлагането на продукти, която вероятно ще има отрицателно влияние не само върху четвъртото тримесечие, но и върху първите три месеца от 2022 г.“, казва Йорг Филип Фрей от Warburg в коментар.
Олмайер заяви, че в „ситуацията с бойкота“ в Китай се вижда стабилно подобрение, а Adidas все още смята страната за стратегически район за растеж. Някои потребители в страната се обръщат срещу западни марки от март насам, заемайки позиция срещу принудителния труд в региона Синдзян. Adidas подкрепи инициативата Better Cotton, отказвайки вече да сертифицира памук, идващ от този регион.