Основната компания в империята на Ikea за търговия с мебели предупреди, че печалбата може да намалее в две последователни години, след като групата съобщи, че ще бъде принудена да повиши цените заради кризата с веригата за доставки и увеличаването на разходите за суровини, пише Financial Times.
Нетната печалба на Inter Ikea, която е собственик на бранда, е намаляла със 17% до 1,4 млрд. евро за фискалната година до края на август, въпреки че продажбите онлайн и във физически магазини във франчайз системата ѝ са нараснали с 6% на годишна база до рекордните 41,9 млрд. евро.
Най-голямата компания за търговия с мебели в света очаква още един труден период. „За фискалната 2022 г. (годината до края на август 2022 г.) продължаваме да очакваме нарушаване на веригите за оставка, продължаваме да очакваме ръст на цените на суровините, продължаваме да очакваме ръст на цените на енергията“, коментира Мартин ван Дам, главен финансов директор на Inter Ikea. „Фискалната 2022 г. няма да е по-лесна от 2021 г., ще бъде дори по-трудна…, тя изяжда огромна част от маржовете ни“, допълва той пред Financial Times.
Ikea се гордее с намаляването на цените си за много продукти с течение на времето и полага големи усилия да увеличи достъпността им с навлизането си в страни като Индия, което прави повишаването на цените във франчайз системата ѝ особено болезнено.
Ръстът на цените ще бъде първият за Inter Ikea от 2019 г. и вероятно ще е по-голям от тогава, въпреки че все още не е решено какъв ще бъде той. Но Ван Дам подчертава, че ходът няма да означава непременно ръстове за потребителите, тъй като това зависи каква част от по-високите си разходи компании за търговия на дребно като Ingka Group, собственик на повечето магазини Ikea в света и също част от империята на Ikea, ще прехвърлят на потребителите и каква част ще поемат самите те.
„Наистина искаме да задържим цените възможно най-ниски. Не можем да позволим този период да ни направи различни“, отбелязва Ван Дам, но допълва, че Ikea има толкова малко наличности от някои продукти, че това ограничава растежа ѝ и разочарова потребителите.
Той отбелязва, че ръстовете са неизбежни заради сериозните проблеми в снабдителните вериги, които са довели до голям недостиг на продукти. „Искаме да поемем възможно най-много от този ръст на цените. Но идва момент, в който за нас става невъзможно да ги задържаме повече. Това не ни харесва“, казва Ван Дам.
Inter Ikea е централен играч във франчайз системата на компанията за търговия с мебели, като проектира и доставя продуктовата гама и взема 3% от оборота на търговците на дребно, които използват бранда и концепцията ѝ.
Брутният ѝ марж – внимателно наблюдаван индикатор за рентабилността при търговците на дребно, е намалял през последната финансова година от 15,8% на 13%. Inter Ikea е инвестирала 250 млн. евро в усилията си за смекчаване на нарушенията на веригите за доставка – от закупуване на собствени контейнери до превозването на стоки с влакове вместо с кораби.
В годината до края на август тя е била подкрепена от ръст с почти 75% на онлайн продажбите, който е компенсирал по-ниските приходи от магазините ѝ. Но Ван Дам отбелязва, че преходът към електронна търговия е „голяма промяна“ за Ikea, тъй като пазаруващите онлайн са съсредоточени върху закупуването на конкретен продукт и е по-малко вероятно да правят импулсивни покупки, които са често срещани в магазините ѝ.