Тази Коледа ще зарадваме с подаръци поне седем души от обкръжението си, а средната стойност на заделените пари за подаръци е 358 лева. И този сезон основна роля в закупуването им ще играе онлайн пазаруването. Нарастващият недостиг на стоки и постоянното покачване на цените обаче могат да се превърнат в предизвикателство за купувачите, става ясно от проучване на сайта за онлайн пазаруване и сравнение на цените в България Pazaruvaj.com, който за седми път изследва плановете и навиците за пазаруване на потребителите.
Коледен бюджет
Българският интернет потребител планира да изхарчи средно 358 лева за коледни подаръци тази година, което е увеличение със 7 лева спрямо 2020 г., показва проучването, направено сред 867 анкетирани.
Разходите за коледни подаръци могат да достигнат до 19% от средния нетен месечен доход на едно домакинство. В същото време 27% от близо 360 левовата рамка са посветени на подаръци за децата.
През тази година средният разход за подарък е 54 лева, което е с 22 лева под средната стойност на подарък за миналата година. Анкетираните планират тази година да поднесат подаръци за Коледа на повече хора, но планират празненството да е най-вече в тесен семеен кръг.
Сравнение с предишни години показва, че през миналата година в сравнение с 2019 г. списъкът с хора, на които купуваме подаръци, намаля от средно десет души на пет души. През тази година обаче планираме да купим коледни подаръци за повече наши близки – средно седем души. Като се има предвид разширяващият се кръг от хора, за които планираме подарък, доколкото епидемиологичната обстановка го позволява, отново ще се осмелим да се срещнем с близките си по празниците лично, заявяват анкетираните.
Основната група хора, на които ще се правят подаръци, са членовете на тесния семеен кръг: 62% от анкетираните планират да купят подарък предимно за своя партньор, съпруг или съпруга, 56% - за майка си, 54% - за детето/децата си, 36% - за баща си, и също 36% приготвят изненада за братята и сестрите си. В същото време Коледа не може да мине без радостта за децата: близо 27% от 358-те лева ще се изхарчат за детски подаръци.
Предпочитаните подаръци
При пазаруване на коледни подаръци технологичните стоки отново са с предимство. Пандемията от COVID-19 промени гамата от хитови продукти през миналия коледен сезон, като трите най-популярни категории подаръци преди година бяха облеклото (48%), грижа за красотата и козметика (38%) и играчки (36%).
Тази година най-високо е търсенето на битова електроника (52%). На второ място е облеклото (45%), на трето място са обувките (35%), а на четвърто място с 34% са мобилните телефони, таблети и техни аксесоари (калъф, селфи стик, стойка и др.).
В сравнение с миналата година, когато при избора на подаръци водеше онлайн пазаруването, тази година нагласите са това да става в моловете, но заради здравната криза възпиращият фактор е доста голям.
През 2020 г., поради епидемиологичните ограничения, покупката на коледни подаръци е била в много по-голяма степен онлайн, отколкото през която и да е предходна година, констатира проучването.
Въпреки че епидемиологичната криза не е приключила, много по-малко хора планират да купуват подаръци от онлайн магазини, но процентът все пак остава висок – 75%, като през 2020 г. те бяха 82%.
През празничния сезон на 2021 г. повече хора ще предпочитат да разгледат лично в търговски центрове и молове стоките – 47% през тази година, като през миналата година техният процент беше 43. Към традиционни магазини, специализирани магазини, супермаркети ще се насочат 27% от потребителите, докато през 2020 г. те бяха 25%. Тази година хората искат да участват по-активно в треската за пазаруване за Коледа и да изживеят празничната атмосфера, но все още се въздържат заради епидемиологичната обстановка.
Влияние на логистиката
Тази година недостигът на стоки и повишаването на цените ще бъдат най-големите предизвикателства в търговията. Най-силният и натоварен период от търговията всяка година са последните 6-8 седмици преди Коледа, допълнени с промоциите на Черния петък.
Препоръчително е покупката на подаръци да започне възможно най-скоро, тъй като от началото на годината се наблюдава драстичен недостиг на складови наличности и повишения на цените, напомнят от сайта за онлайн пазаруване и сравнение на цените в България.
От там отчитат, че изборът също е ограничен за много продуктови категории – особено на пазара на техника поради стагнацията на азиатското производство в резултат на коронавируса и забавянето на международния морски транспорт.
Тазгодишният коледен сезон може да е по-скъп, но по-скромен по отношение на промоциите и избора в сравнение с миналата година. В същото време се очаква промоциите на Черния петък да продължат през целия ноември, посочват от Pazaruvaj.com.