Точно в навечерието на Международния ден на момичетата Lego обяви нова стратегия за разбиване на половите стереотипи. „Ние работим усилено, за да направим Lego по-приобщаваща", казва продуктовият мениджър Джулия Голдин, пред германското списание Der Spiegel.
Eто защо Lego вече няма да поставя етикети върху нито един от своите продукти с надписи „за момичета“ или „за момчета“. На уебсайта на производителя на играчки потребителите няма да могат да търсят продукти по пол. Вместо това те ще са сортирани по възраст, интереси или предметни области, наред с други неща.
„Тестваме всичко върху момчета и момичета и включваме повече женски модели за подражание“, описва стратегията Голдин.
Lego се позовава на проучване, поръчано от компанията, според което отношението към игрите и бъдещите професии все още се характеризират с полови стереотипи.
И не ставало въпрос само за това, че момичетата биват натикани в определени клишета. Момчетата също страдали от стереотипи. Изследователите установяват, че докато момичетата стават все по-уверени в себе си, същото не важи за момчетата. 71% от анкетираните момчета се опасявали, че ще им се подиграват, ако играят с „играчки за момичета“. Страх, който според проучването е споделян и от техните родители.
„Родителите са по-загрижени за това, че на синовете може да им се подиграват, отколкото на дъщерите им, когато си играят с играчки, свързани с противоположния пол“, казва Маделин Ди Ноно, изпълнителен директор на Geena Davis Institute on Gender in Media Davis, който провежда проучването. Анкетирани са били близо 7 хил. родители и деца на възраст от 6 до 14 години от Китай, Чехия, Япония, Полша, Русия, Обединеното кралство и САЩ.
Свързваното с мъже поведение все още се оценява по-високо в обществото, казва Ди Ноно. Според проучването родителите са по-склонни да насърчават синовете си да спортуват, докато дъщерите са насърчавани да танцуват, да се гримират или да готвят.
Мениджърката на Lego Голдин казва, че компанията иска да насърчи момчетата и момичетата да играят с комплекти, които традиционно се смятат „не за тях“.
Lego вероятно не преследва само социално-политически цели с ангажимента си. Компанията се прицелва и в момичетата като целева група - и смята, че има много за наваксване и сред родителите. В проучването 76% от родителите казват, че биха насърчили своя син да играе с Lego. Само 24% от анкетираните родители биха препоръчали това на дъщеря си.
Lego вече влезе в новините през пролетта с набор от играчки в цветове на дъгата. А фигурите не получиха определен пол, както обикновено се случва при Lego. Комплектът бе посветен на LGBTQIA общността (лесбийки, гейове, бисексуални и транссексуални, интерсексуални и асексуални).