Германският онлайн търговец за употребявани луксозни часовници (Certified Pre-Owned) Watchmaster придобива своя френски конкурент Montres Modernes et de Collection (MMC), пише германският Handelsblatt.
Основаната през 2015 г. германска компания, която увеличава приходите си годишно с около 50%, оправдава сделката с изказване на главния изпълнителен директор Тим-Хендрик Майер: „Искаме да използваме десетилетния опит на пазара на французите, за да отворим повече магазини в цяла Европа през следващите години“.
Поглъщането се вписва перфектно в стратегията за растеж на Watchmaster, която според собствените си изявления за първи път през декември миналата година излезе на печалба и възнамерява през следващите няколко години да навлезе на всички основни пазари в Европа.
Базираната в Берлин компания наскоро откри офис с шоурум в Лондон. И това е логично – в крайна сметка Watchmaster генерира почти една трета от продажбите си през първото тримесечие на 2020 г. с клиенти от Обединеното кралство.
Откакто обаче Великобритания напусна ЕС, този онлайн бизнес до голяма степен не работи - заради ДДС, който сега се дължи при всички продажби във Великобритания, казва Тим-Хендрик Майер.
Ето защо физическата стъпка в кралството изглежда логична. В допълнение: „От Brexit насам усещаме повишено търсене в ЕС в страни като Швеция, Испания, Италия, Ирландия, Австрия и преди всичко Франция. Целта е постепенно да имаме стационарно присъствие в тези бързо растящи страни“, казва Майер.
В рамките на настоящото поглъщане на MMC обаче едва ли би могло да има по-големи контрасти: от една страна - процъфтяващата компания от германската стартъп сцена, подкрепена няколко пъти с рисков капитал, наред с други инвеститори и от Cherry Ventures, а от друга страна - водещата, отдавна установена стационарна компания със собственика си Ерик Хамди, французин от марокански произход.
Досега той нямаше нищо общо с онлайн търговията, но Хамди и колегите му изпреварваха новия собственик в ценовия диапазон: Повечето продадени часовници са с цена над 25 000 евро, а цени до 500 000 евро за часовник не са необичайни за MMC.
Настоящата сделка е задвижвана и от френския фонд за дялови инвестиции Olma, който е специализиран в луксозните стоки и който е инвестирал в Watchmaster. „Ние вярваме не само в комбинацията от онлайн и офлайн, но и в сътрудничеството между млади компании и семейни фирми, които са установени на пазара“, казва Майер.
С продажбата Хамди урежда и въпроса с наследника си, тъй като в семейството няма подходящ кандидат. 75-годишният предприемач обаче ще продължи да допринася с десетилетия си опит като старши съветник: „Watchmaster отговаря на всички критерии, за да продължи да оперира MMC. според моите идеи“, казва Хамди. „Духът и основната идея, които са направили марката успешна от 1994 г., ще останат“, допълва той. Неговият племенник Сами Софиан Хамди в бъдеще ще се присъедини към ръководния екип на Watchmaster като генерален мениджър за Франция.
„Искаме да запазим духа на MMC на 100 процента“, казва главният оперативен директор на Watchmaster Робърт Морлок и то по основателна причина: Според него MMC също така произвежда експертизи за търговете на луксозни часовници в аукционните къщи Christie's и Sotheby's. Наред с други неща, тази експертиза трябва да помогне за правилното определяне на цената на винтидж часовници, които Watchmaster иска да продаде в Лондон.
Базираната в Берлин компания започна да продава нови луксозни часовници през 2015 г., но превключи портфолиото си към употребявани часовници още през 2016 г., когато Морлок се присъедини към компанията. Той изгради зоната за CPO (Certified Pre-Owned) и в края на 2017 г. осъществи поврата в Watchmaster: От този момент нататък компанията предлага само използвани часовници.