Мислите си да отидете на почивка някъде из Европа това лято? Ако тестовете за коронавирус, правилата за ваксинация и ограниченията по границите вероятно биха ви затруднили, изчакайте, докато стигнете до момента да си резервирате кола под наем, пише Крис Брайън за Bloomberg.
Докато страните отварят отново своите икономики след пандемията, нарушените вериги на доставки създават недостиг на множество продукти и услуги, разпалвайки страховете относно инфлацията при потребителските цени. Подобни проблеми помрачават и бизнеса с коли под наем. Сега компаниите от сектора също се сблъскват с недостиг.
Пазарният лидер в региона Europcar Mobility Group посочва, че цените в туризма могат да се окажот „доста здравословни“ през тази година, което реално означава покачване на цените.
Въпреки че изстискването на финансите на летовниците означава по-добри времена за възстановяващите се от коронакризата компании за коли под наем, тази ситуация все пак ще бъде временна. Цените в даден момент ще се нормализират.
Ценовата механика е доста праволинейна. Когато избухна коронавирусът, приходите на компаниите от сектора се сринаха, като започна масова разпродажба на превозните средства от фирмените автопаркове. Europcar и Hertz Global Holdings Inc. подадоха молба за защита от фалит, за да преструктурират дълговете си. Повечето големи оператори разполагат в момента с около една трета по-малко превозни средства, отколкото преди година, а някои международни автопаркове са се свили още повече.
Тези компании са свикнали да приспособяват своите автопаркове в съответствие с търсенето. Обикновено те започват да купуват повече коли по това време на годината, за да покрият ръста в търсенето през лятото за северното полукълбо.
Закупуването на нови превозни средства обаче стана много по-трудно поради недостига на полупроводници, засягащ глобалната автомобилна индустрия. Някои производители на автомобили отдават приоритет на доставките на клиенти на дребно, а не на компании за превозни средства под наем, защото по този начин те печелят повече пари.
Потребителите, които резервират кола под наем в кратки срокове, също затрудняват индустрията да постигне баланс между търсенето и предлагането. Europcar посочва, че клиентите резервират автомобил средно само три дни предварително, така че компанията не може да изгради по-дългосрочна перспектива за бъдещото търсене. Когато Europcar прави поръчка за закупуване на нови превозни средства, обикновено отнема около три месеца преди автомобилите да бъдат доставени. Това е период, в който може да се стигне до невъзможност на компанията да покрие търсенето.
Въпреки че вече съществуват сигнали за покачващи се цени на наемите на автомобили в Майорка, където германците могат да пътуват от март, в повечето части на Европа трансграничното пътуване започва едва сега.
Фирмите за отдаване на коли под наем се опитват да наваксат след коронакризата, като купуват автомобили втора ръка или задържат по-дълго съществуващите си автопаркове (техните превозни средства не са били употребявани интензивно през последната година, така че това не означава непременно компромис с качеството).
Разширяването на гамата от доставчици на превозни средства е друга възможност. Миналото лято Corsica получи десетки електрически коли, произведени от малко известния китайски концерн Aiways.
Въпросът за инвеститорите е дали тези компании ще могат да поддържат темпа на възстановяване на печалбата. Въпреки че пандемията принуждава тези компании да се борят с раздутите разходи в индустрия, контролирана от шепа дружества, ценовите войни остават риск.
Съветите към клиентите са прости: резервирайте възможно най-рано (някои сайтове за сравнение на цените предлагат безплатно анулиране на резервацията), проверете наличността, преди да закупите самолетни билети или да помислите за такси. Ако не, подгответе се за дълго висене на опашката пред гишето за автомобили под наем.