Американският развлекателен концерн Walt Disney Co. има ново послание към Wall Street: "Чуваме ви. Сега сме преди всичко компания за стрийминг".
Късно в понеделник развлекателният конгломерат обяви, че ще преструктурира бизнеса си, за да превърне Disney+ и другите му потребителски платформи в основен приоритет на компанията. Според новата структура, влязла в сила незабавно, трите подразделения за съдържание - студиа, общи развлечения и спорт - сега ще трябва да създават програми за услугите за стрийминг на видео на Disney като свой „основен фокус“.
Това представлява сериозна промяна спрямо традиционната филмова и телевизионна продукция. Disney също така създаде ново подразделение за дистрибуция, което ще носи единствената отговорност за управлението на печалбата си от създаденото съдържание в цялата компания, предава Bloomberg.
След обявяването на новините книжата на компанията се ускориха нагоре и поскъпнаха в следборсовата сесия с над 5%.
Към август Disney, чиито приходи от увеселителни паркове се сринаха заради пандемията, има 100 милиона платени абонати на своите стрийминг оферти. Повече от половината от тях са от Disney+, който е на пазара от почти година.
"Не бих го нарекъл реакция на Covid", обясни в понеделник главният изпълнителен директор Боб Чапек за преструктурирането на компанията пред американската телевизия CNBC. „Бих казал, че Covid ускори темпото, с което направихме този преход, но самият трансфер все пак щеше да се осъществи и без пандемията”.
Новата структура изтласква платформите за стрийминг на Disney, включително Disney+ и Hulu, още по-близо до центъра на компанията. Различните отдели за програмиране, включително филмови и телевизионни студиа, ще се стремят да подхранват тези стрийминг услуги, а няма да са просто “наследствени обекти.
Главният изпълнителен директор Чапек каза още, че тези стъпки са признание за това как потребителите променят своите навици на потребление, като предпочитат стрийминг платформите пред киносалоните и традиционните телевизии и кабелни канали. „На пазара се случва сеизмична промяна и вие можете или да водите тези тенденции, или да ги следвате, а ние избрахме да ги водим“, каза Чапек по отношение на преориентирането на компанията към стрийминга, добавяйки, че сега фокусът е върху това „коя платформа най-добре посреща тези потребителски нужди”.
Пандемията Covid-19 продължава да потиска развлекателната индустрия, а Disney е особено тежко засегната. Тематичният ѝ парк Disneyland в Южна Калифорния все още е затворен, а посещаемостта на паркове, които са отворени отново, не се нормализира. Много кина в цялата страна остават затворени или с ограничен капацитет.
Услугите за стрийминг са сред малкото добри новини за Disney и други медийни компании по време на коронавирусната криза, тъй като потребителите, които работят от вкъщи и не излизат в отпуски извън градовете си, гледат повече съдържание. Disney+, който заяви през август, че има над 60 милиона абонати по целия свят, е голям бенефициент от този тренд.
Disney е изправена пред външен натиск да се насочи по-агресивно към своя стрийминг бизнес, особено като се има предвид затруднението на наследствения му бизнес, като кабелните мрежи. Инвеститорът активист Даниел Льоб, чийто фонд Third Point Capital е един от най-големите акционери на Disney, изпрати наскоро писмо до Чапек, призовавайки Disney да отдели повече ресурси за своите стрийминг операции.
Disney е поредният развлекателен гигант, който преориентира бизнеса си, като разделя решенията си за това кои предавания и филми трябва да се произвеждат, от решенията си това кои платформи са най-подходящи за тяхното пренасяне до публиката. NBCUniversal на Comcast Corp. преструктурира голяма част от бизнеса си със съдържание предвид същата тенденция, като се стреми да насърчи своята стрийминг услуга Peacock, докато WarnerMedia на AT&T Inc. централизира своите творчески операции с надеждата да засили услугата си HBO Max.
Създаденото от Disney звено за медии и развлечения ще бъде контролирано от Карим Даниел, който доскоро беше президент на отдела за потребителски продукти, игри и издателска дейност. Това звено ще се занимава с разпространението на съдържанието на Disney, както и с рекламата и технологиите.
Ветеран от Disney, Даниел също е работил и в звеното за стратегии и развитие на бизнеса на Disney и неговия бизнес за разпространение на филми. Чапек твърди, че оглавяването на дистрибуцията от Даниел ще позволи на компанията да „взема решенията ни за дистрибуция в по-малко предубедена степен“.
Отделът за съдържанието ще бъде ръководен от същите ръководители, които в момента отговарят за филми, телевизия и спорт. Съпредседателите на Disney Studios Алън Хорн и Алън Бергман ще ръководят новото филмово поделение. Питър Райс, който ръководи телевизионната продукция за концерна, ще стане ръководител на общото развлекателно съдържание, докато ръководителят на ESPN Джими Питаро ще оглави спортното звено.
Председателят на Борда на директорите на Disney и бивш главен изпълнителен директор Робърт Айгер също ще продължи да играе активна роля в създаването на съдържание, поясняват от компанията.
Новата структура за съдържанието може да сложи край на объркването в Холивуд относно това кой се занимава с телевизионното съдържание за Disney+. Имаше известно напрежение между звеното на Райс и собствения програмен екип на Disney+, твърдят запознати.
Чапек омаловажи спекулациите за търкания между двете страни, казвайки: „Същите хора, които са си сътрудничили в миналото, ще си сътрудничат в бъдеще”.
По-голямата част от приходите на Disney все още идват от традиционния бизнес на компанията, включително мрежите за кабелни програми, като ESPN, Disney Channel и Freeform, които са претърпели спад в броя абонатите и рейтингите поради отказа на все повече потребители от кабелната телевизия.
Рейтингите за финалите в НБА между Лос Анджелис Лейкърс и Маями Хийт бяха далеч под тези от последните години, на фона на конкуренцията с други спортове на живо като Националната футболна лига. Фактът, че баскетболните плейофи изобщо се играха по време на пандемията - в „балон“ от Орландо - беше разглеждан от мнозина в спортния свят като успех, който предотврати катастрофа за лигата и нейните телевизионни партньори. Междувременно NFL трябваше да отложи мачовете, тъй като се бори да задържа разпространение на огнището на Covid-19.
Кинобизнесът вече беше изправен пред предизвикателства, преди коронавирусът да затвори салоните в цялата страна. Вирусът обаче накара някои филмови студия да съкратят времето между пристигането на филмите в кината и появата им на други платформи, като услуги по поискване и стрийминг - ускорявайки това, на което наблюдателите в индустрията гледат като на неизбежна промяна.
Disney пусна големия си летен филм „Мулан“ в Disney+ на цена от 30 долара. Компанията също така премести своя филм от Pixar „Душа“ в услугата, но без допълнително заплащане.
Чапек каза, че компанията все още вярва в кинобизнеса, но че Disney се нуждае от „свободата да има силен конвейр от съдържание и да го пласира там, където има най-голям смисъл“.