Японските пивовари, които понесоха сериозни щети заради затварянето на баровете и ресторантите заради коронавируса, са напът да получат известно облекчение благодарение на дългоочакваните промени в данъчната система за алкохола, които ще влязат в сила тази седмица, съобщава Bloomberg.
Островната държава има сложна система за данъчно облагане на бира, базираща се на съдържанието на малц, вместо на алкохол, където бирата с повече малц се облага с данъци и цените са по-високи. От четвъртък правителството ще наложи промени в облагането, което би трябвало да направи някои бири по-достъпни за потребителите.
Промените се случват в тежко време за японските производители на бира, включително за Asahi Group Holdings и Kirin Holdings. Пандемията от коронавирус унищожи значителен източник на приходи за пивоварите и техните отвъдгранични конкуренти, тъй като хората прекарват по-малко време в ресторанти и барове. Почти половината от най-продаваните марки, като Super Dry на Asahi, бяха продадени по търговски канали на ресторанти - където не е нужно да се конкурират с бира с по-ниско съдържание на малц или с новото поколение, което не съдържа малц именно заради данъците.
Тъй като все повече хора купуваха бира и други видове алкохол за домашна консумация, продажбите на бира в Япония отчитат спад с 26% в общото количество за първата половина на годината, докато продажбите на новите продукти без съдържание на малц, които са и с по-ниски цени, се увеличават с 6%, според данни на Kirin.
През последните години Asahi, Kirin и други от най-големите производители на бира в Япония пуснаха множество по-евтини бири с ниско съдържание на малц или такива без какъвто и да е малц, които се облагат с по-ниски данъци.
За първите шест месеца на годината приходите на Asahi и Kirin отчитат спад – свити главно заради звената за производство на бира и алкохолни напитки, които обикновено са най-печелившите.
„Тази странна данъчна система създаде вид дефлация при бирата“, коментира анализаторът на Nomura Securities Сатоши Фудживара. Според него сега може да се окаже твърде късно потребителите да свикнат с евтиното пиво, променяйки начина си на мислене.
Данъците върху бирата с високо съдържание на малц ще бъдат намалени със 7 йени, редуциране, което Asahi и Kirin заявиха, че възнамеряват да прехвърлят към потребителите. Въпреки че ресторантите и търговците на дребно имат последната дума при ценообразуването, много вероятно е и те да понижат цените.
И все пак бирата ще продължи да бъде по-скъпа от тази с ниско съдържание на малц, която се облага с данък като „хапошу“, или алкохолни спиртни напитки, подобно на коктейлните напитки в кенчета. Данъците върху бирата с ниско съдържание или без малц ще се увеличат с 9,8 йени.
Въпросът е дали това ще е достатъчно, за да привлече клиентите обратно към бирата. Пандемията също така насочи хората към по-евтините алтернативи. В пика на блокадата в Япония, продажбите на готови за консумация чухай, напитки, смесени с ликьор и на цени по-ниски от бирата, се увеличиха.
В средносрочен план е по-вероятно напитките с ниско съдържание на малц и коктейлните напитки в кенчета да се възползват най-много от данъчните промени, докато потребителите се придържат към консумацията на евтините продукти, смятат анализатори. Това би могло да бъде от полза за компании като Kirin, чиято напитка Hon Kirin, разработена като бира от ново поколение, пожъна огромен успех - продажбите се увеличиха с около 40% през някои месеци тази година и ѝ помогнаха да се пребори за пазарен дял в силно конкурентния японски пазар на бира.