Walt Disney Co. съкращава 28 хил. служители в разпадащия се бизнес с увеселителни паркове в САЩ, отбелязвайки една от най-сериозните мерки за съкращения на работната сила в ерата на Covid-19, предава Bloomberg.
Мярката за затягане на коланите засяга тематичните паркове на компанията, круизните линии и бизнеса на дребно, поясни Disney във вторник. Това включва мениджъри и наети служители, въпреки че 67% от съкращаваните са наети на непълно работно време. Disney предлага различни компенсационни пакети на елиминираните служители.
Новините за съкращенията притесниха инвеститорите, които започнаха да разпродават акции. Цената им спадна с почти 2% в края на търговията. За тази година понижението е с 13%. Това е поредният знак, че туристическата индустрия ще се възстановя бавно от удара на пандемията. Disney се присъединява към авиокомпаниите и други зависими от пътувания бизнеси, като намаляват броя на служителите си. American Airlines Group Inc. предупреди, че може да съкрати 19 хил. служители, докато United Airlines Holdings Inc. планира да съкрати около 12 хил.
Ходът на Disney също така подчертава проблемите на компанията с Калифорния, която по-мудно от другите области премахва ограниченията за тематичните паркове. В американските паркове на компанията са били заети над 100 хил. души преди пандемията, но това не включва круизните линии и други подразделения. Като цяло служителите на концерна са били 223 хил. в края на последната фискална година, приключила през септември 2019 г.
Анонсът на Disney може да сигнализира за повече предизвикателства при възстановяването на пазара на труда, а анализаторите вече очакват отчетът за работните места в петък да покаже забавяне във възстановяването на работните позиции през септември в сравнение с август.
„Колкото и сърцераздирателно да е да се предприемат такива действия, това е единственият възможен вариант, който имаме в светлината на продължителното въздействие на Covid-19 върху нашия бизнес“, заяви Джош Д’Амаро, председател на подразделението за паркове, в писмо до служителите.
Д’Амаро казва, че базираната в Бърбанк, Калифорния, компания се е опитала да издържи възможно най-дълго, преди да осъществи постоянните съкращения, но след седем месеца с все още затворени атракции Disney не можела да чака повече.
Дори тези паркове, които са отворени отново, като четирите тематични парка във Флорида, работят с много по-нисък капацитет поради изискванията за социално дистанциране. Броят на посетителите, особено тези, които пристигат с въздушен транспорт, е разочароващ, поясняват от компанията. Disney също така използва повече технологии в отговор на пандемията, позволявайки на гостите да обикалят парковете с по-малко човешки взаимодействия. Промените включват онлайн менюта за ресторанти и мобилни системи за заплащане. Някои от тези нови подходи изискват по-малко служители. „Намалихме разходите, спряхме капиталовите проекти, съкратихме членовете на актьорския състав, докато все още плащаме обезщетения, и променихме операциите си, за да работим възможно най-ефективно“, казва Д’Амаро. „Въпреки това, ние просто не можем отговорно да останем с пълния наличен персонал, докато работим с толкова ограничен капацитет“.
Ситуацията се изостри в Калифорния от нежеланието на щата да отмени ограниченията си, казва Д’Амаро. Деветнадесет законодатели в Калифорния изпратиха в понеделник писмо на губернатора Гавин Нюсъм, в което го призоваха да отвори отново индустрията на тематичните паркове на щата.
„Вашата администрация основателно разчита на данни и наука и към днешна дата данните и науката не сочат към тематичните паркове като източници на предаване (на заразата, б. ред.)“, пишат те. Сегментът “паркове, преживявания и потребителски продукти” е жизненоважна част от бизнеса на концерна. През миналата година той представлява 37% от общите приходи на компанията в размер на 69,6 милиарда долара.От началото на избухването на пандемията Disney губи бързо пари. През второто тримесечие компанията отчете спад на приходите от 1 млрд. долара в отдела поради затварянето на нейните паркове, хотели и круизни линии. През третото тримесечие компанията отчете по-голям спад - от 3,5 милиарда долара.
Disney затвори своите тематични паркове и прекрати филмовата си продукция заради мерките за ограничаване на разпространението на коронавируса Covid-19.