Пандемията от COVID-19 e оказала негативно влияние върху работния живот на 54% от българите. Макар близо 63% от тях да са запазили работното си място, значително понижение е отчетено в месечните разходи (64% от българите) и доходите (на 42%), както и в месечното потребление. От началото на епидемичната обстановка анкетираните са свили потреблението си на месец със средно 500 лева (52%), като за тази цел основно са се отказали от спонтанните покупки в магазините.
Според резултатите от анкетата една от най-големите промени, настъпили в ежедневието на потребителите, е новата динамика в разпределянето на разходите – ограничаване на импулсивните харчове, свеждане до минимум на посещения на ресторанти и заведения (74%), на козметични салони и фитнеси (37%), както и отказ от пътувания (56%) и пазаруване на дрехи и обувки (49%).
Немалко анкетирани са се възползвали и от предишни спестявания (25%) и помощ от приятели или роднини (21%), за да покрият разходите си по време на COVID-19. Това сочат някои от интересните данни, получени от представително пазарно изследване, проведено с 1000 независими участници, анализиращо финансовите им навици. Проучването е проведено от една от водещите компании за кредитиране в България – Кеш Кредит.
Анализът отбелязва, че бъдещото планиране на финансите вече е приоритет за близо 30% от българите. Очакваните бъдещи разноски се очаква да бъдат фокусирани върху покупки за новата учебна година (26%) или планиран ремонт на дома (16%).
Друг акцент от проведената анкета са потребителските кредити и нагласата спрямо тях по време на пандемия. 32% от отговорилите продължават да разчитат на кредити, а 32% планират да кандидатстват за такъв в следващите 4 месеца. Резултатите показват също, че потребителите (57%) предпочитат да направят собствен анализ на компаниите, предлагащи кредити, преди да използват услугите им. Едва 20% от тях са дали отговор, че остават лоялни на сегашната си компания и не смятат да променят избора си.
Кеш Кредит реализира проучването онлайн през август/септември 2020 г., включващо 14 въпроса, като 80% от отговорилите са хора, които не са ползвали услугите на компанията. Целта бе да се анализира как анкетираните са организирали бюджета си, от какво са се лишили и промяната в тяхното финансово потребление по време на пандемията. Освен това анкетата показва резултати, свързани с тяхната нагласа относно кредитните услуги, и бъдещите планове на хората, свързани с тях.