Клиентите се завръщат: Бизнесът на Puma се върна на нивото от предходната година през юли, заяви в сряда главният изпълнителен директор Бьорн Гулден. „Продажбите са много, положителни“. Въпреки това мениджърът на компанията не пожела да прави прогноза за текущата година. Защото се страхува от спад: „Сценарият на ужасите би бил нова, глобална блокада".
През последните няколко седмици производителят на маратонки се движи нагоре стъпка по стъпка. Второто тримесечие започна с 55%-ен спад в продажбите през април. Бизнесът се възстанови донякъде през май, но все още беше с 38 процента под нивата от предходната година. През юни според Puma има значително подобрение и марката с логото на хищника отчете спад от едва шест процента. В момента групата генерира подобни приходи на отчетените за същия период на 2019 г.
Това е забележително, защото всеки десети магазин на Puma все още е затворен. Освен това бизнесът в Южна Америка е почти изключен, пояснява Гулден. И дори в Съединените щати не е лесно предвид високите проценти на заразените, казва още той.
През пролетта пандемията остави своя отпечатък върху Пума. Между април и юни приходите от продажбите спаднаха с почти една трета до 831 млн. евро. Марката се потопи дълбоко в червената зона, загубата беше 96 милиона евро, обяви листнатата в индекса MDax компания в сряда. Гулден обясни, че никога не би си представял подобно развитие, като това през последните няколко месеца: „Второто тримесечие на 2020 г. беше най-трудното тримесечие, което някога съм преживявал“.
Продажбите на маратонки и нови тениски спаднаха през пролетта поради пандемията. От края на март почти 80 процента от магазините и специализираните дилъри на Puma бяха затворени за няколко седмици.
През второто тримесечие бизнесът остава слаб по целия свят. С едно изключение: Китай. Пандемията избухна там първо и затова магазините вече бяха затворени в началото на годината. През второто тримесечие, от друга страна, Народната република отново започна да се движи напреди продажбите на германската компания там се увеличиха с 15 процента.
За всеки случай през пролетта Гулден осигури допълнителни заеми на стойност 900 милиона евро. Държавната банка за развитие KfW предоставя 625 милиона евро, останалата част идва от консорциум от единадесет други банки. Срокът за погасяване е две години. Компанията все още не е използвала линиите, обясни Гулден.
Много по-големият конкурент Adidas си уреди заеми за над три милиарда евро. 2,4 милиарда евро идват от KfW. И двете групи вече свиха дивидента, а висшето ръководство намали заплатите си.
Всички спортни компании имаха един и същи проблем тази пролет: те постигнаха само част от нормалните си продажби. Магазините в големи части на света бяха затворени, дилърите не можеха или не искаха да плащат за вече доставени стоки. Търговците отмениха една пета от поръчките, обясни Гулден.
Разходите обаче останаха почти непроменени. За марките това по същество означава разходи за персонал и наем за офиси и магазини. Фабриките не са тяхно притежание, но има задължения за закупуване на поръчани артикули. В момента доставчиците имат планини от текстил и обувки. Така например запасите със стока на Puma в края на юни са с една пета по-високи в сравнение с предходната година. При конкуренцията положението е сходно и затова Гулден също говори за „среда, управлявана от отстъпките“.
P { margin-bottom: 0.08in }