Британско-холандската компания Unilever NV представя нов набор от климатични цели, които я превръщат в най-амбициозния представител на пазара на потребителски стоки по отношение на емисиите на въглероден диоксид.
Производителят на продуктите с марка Dove се стреми да занули всички емисии от собствените си операции и тези на своите доставчици до 2039 г., съобщава Bloomberg.
Нещо повече - Unilever възнамерява да обособи място на етикетите на всеки един от своите над 70 000 продукта, където ще посочва какво количество парникови газове са били емитирани в процеса на производството и доставка. Компанията също се ангажира да инвестира 1 млрд. евро в благоприятни за климата инициативи през следващото десетилетие.
Неправителствената организация CDP, която се занимава с проучвания, свързани с въглеродния диоксид, класира Unilever на предните позиции по отношение на управлението на замърсяването и приоритизирането на борбата за намаляване на емисиите във веригите на доставка.
Unilever постави първата си голяма климатична цел през 2010 г., когато се ангажира да намали наполовина всички емисии, свързани с продуктите си, до 2030 г. Емисиите на Unilever продължиха да нарастват до 2016 г., но оттогава те започнаха да се свиват. Най-големите конкуренти на компанията, Kraft Heinz Co. и Procter & Gamble Co., се класират доста по-надолу в класацията на CDP.
„Въпреки че светът се справя с пагубните последици от пандемията от COVID-19 и се бори със сериозните проблеми по отношение на неравенството, ние не можем да си позволим да забравим, че климатичната криза все още е заплаха за всички нас“, изтъква Алън Джоуп, главен изпълнителен директор на Unilever.
За да постигне новите си цели, Unilever ще се стреми да намали максимално емисиите на парникови газове, преди да се насочи към въглеродни компенсационни кредити. Въпреки че на теория тези компенсации балансират емисиите чрез финансиране на дейности като засаждане на дървета, възстановяване на ландшафта и регенеративно земеделие, на практика остават редица важни въпроси относно въглеродната отчетност, използвана от много компании, предлагащи компенсации.
„Можем да заявим, че днес сме неутрални по отношение на въглерода, като просто харчим пари за компенсиране“, споделя Марк Енгел, глобален ръководител на веригите на доставка на Unilever. „Но умишлено сме решили да не го правим“, посочва още той.
Компанията отделя около 100 млн. тона въглероден диоксид годишно, изтъква Енгел. Около 3 млн. т от тези емисии попадат в обхват 1 и обхват 2, което означава, че емисиите се произвеждат чрез изгаряне на изкопаеми горива от Unilever, за да отоплява офисите си и да захранват своите фабрики. Тези емисии ще бъдат намалени до нула до 2039 г. според новия план.
Освен това Unilever се ангажира да премахне 30 млн. т емисии, генерирани при обработката на суровини или доставката на готова продукция до рафтовете на супермаркетите. Доставчиците, които създават тези емисии, известни като емисии от обхват 3, ще разполагат с девет месеца, за да приемат научно обосновани климатични цели, които водят до намаляване на въпросните емисии. Останалите 65 млн. mt емисии от обхват 3 се отделят при използването на продуктите на Unilever от страна на потребителите. Unilever ще се опита да съкрати наполовина тези емисии до 2030 г.
Най-предизвикателната задача пред компанията ще бъде представянето на количеството емисии на етикетите на всички продукти. Някои дружества, като производителя на овесено мляко Oatly Inc., започнаха да отпечатват върху опаковките колко килограма въглероден диоксид са били освободени при производството на продуктите. Енгел има за цел да направи това за целия асортимент на Unilever - от шампоани до кафе, майонеза и дезодоранти.