По-малките компании изостават от най-големите корпорации в страната по привличането на повече жени в своето управление, съобщава в. Wall Street Journal. В Калифорния обаче това се променя, откакто държавата започва да изисква бордовете на публичните дружества да включват жени директори, според нови данни.
Когато щатът прие закона през септември 2018 г., 91 базирани в Калифорния компании от индекса Russell 3000 имаха само мъже в управленските си съвети. Но до края на 2019 г. само 6 на брой от по-малките компании нямат представител от женски пол в борда на директорите. В процентно изражение спадът е почти толкова рязък, колкото този сред по-големите калифорнийски компании само с мъже в бордовете си, които през този период се ограничиха до една. Това е енергийно-технологичната компания Enphase Energy Inc., която в момента е в процес на подбор на жена директор.
Тези данни сочат, че регулацията е тласнала по-малките компании да диверсифицират своите управленски редици по-бързо, отколкото биха могли да го направят по друг начин. "Законопроектът в Калифорния наистина допринесе за това движение", заяви директорът на проучването на Equilar Кортни Ю.
Натиск за диверсификация в управлението на компаниите съществува не само в Калифорния. Изпълнителният директор на инвестиционната банка Goldman Sachs Group Inc. Дейвид Соломон заяви, че от юли няма да бъдат приемани публични компании в САЩ или Европа, ако в техните управленски съвети няма поне една жена или цветнокож на позиция директор. Големите инвеститори като BlackRock Inc. и Global Street Global Advisors също призоваха компаниите да назначават по-голям брой жени.
В национален мащаб разликата между броя на жените в по-малките и в по-големите компани вСАЩ остава. Въпреки че жените съставляват повече от една четвърт от всички директори в управленските съвети на първите 1000 най-големи публично търгувани компании в края на 2019 г., те заемат 19% от бордовите места в по-малките компании в Russell 3000, според Equilar. Повече от 200 компании извън топ 1000 все още имат само мъжев управленските си съвети, в сравнение със само 14 компании с изцяло мъжки състав в управлението си сред топ 1000 на компаниите.
Една от причините за по-слабата вероятност малките компании да имат да имат жени директори е фактът, че тези компании често са продукт на рисков капитал или частен капитал. И двете области са доминирани от мъже, които са склонни да използват своите лични мрежи от познанства, вместо да плащат на фирми за набиране на персонал в търсене на кандидати за позиции в борда, споделят корпоративни директори и рекрутери.
Методът „от уста на уста“ остава най-популярният начин за набиране на нови директори, посочва Националната асоциация на корпоративните директори в своето проучване за корпоративното управление на частни компании в периода 2018-2019 г. Дори когато компаниите се обръщат към фирми за набиране на персонал, които имат достъп до по-широк и по-разнообразен набор от кандидати, не е сигурно, че бордът ще назначи жена или някой от етническо малцинство.
В Калифорния публичните фирми, които до края на миналата година не са имали нито една жена директор в управленския си съвет, са подложени на глоба от 100 000 долара. Но това все пак би могло да бъде по-евтино от варианта да привлекат допълнителен член на борда, ако им липсва свободна позиция - твърде вероятно за бордове с малко на брой директори. В неотдавнашно проучване на ефекта на закона изследователи от университета в Клемсън и университета в Аризона откриха, че средният разход за добавяне на място в борда е близо 182 000 долара годишно.
Все пак правилото отвори вратите на заседателни зали за повече жени. През 2018 г. Калифорния се нарежда на 29-о място в САЩ по дял на жените директори във фирми, базирани там, със 17,4% жени в управленските съвети. До края на миналата година щатът се класира на 16-о място с 23% представители от женски пол в борда на директорите.