Търговската война и избухването на коронавирусната епидемия помогнаха да се докаже, че търговските вериги на доставка са станали твърде зависими от Китай, заяви бившият изпълнителен директор на Macy Тери Лундгрен пред CNBC.
Лундгрен, който се оттегли от борда на Macy през януари 2018 г., отбеляза, че различните категории в индустрията са изправени пред различни нива на експозиция спрямо Китай. По думите му бизнесът с продукти за красота е по-малко зависим в сравнение с обувната промишленост, която е "силно" засегната от всякакви проблеми по веригите на доставка от Китай.
„90% от всички обувки под 100 долара на пазара на дребно идват от Китай“, посочи Лундгрен, който заемаше длъжността главен изпълнителен директор на Macy от 2003 г. до 2017 г. „И всички ние трябва да разнообразим тази стратегия“, добави той.
През последните седмици голяма част от китайската икономика беше прекратила принудително дейност, докато коронавирусната епидемия се разраства и причинява финансови сътресения по целия свят.
Технологични компании като Apple и Microsoft предупредиха за въздействията върху бизнеса им, както и компаниите за търговия на дребно. От Under Armor например заявиха, че очакват не само спад на продажбите в Китай, но и забавяне на доставките.
Сегашният изпълнителен директор на Macy Джеф Дженет заяви пред инвеститорите във вторник, че веригата универсални магазини се подготвя за въздействията от коронавируса.
„Въпреки че все още е твърде рано да се оцени, ние предвиждаме известно въздействие върху продажбите през първото тримесечие заради международния туризъм“, каза Дженет. „По отношение на веригата за доставки, ние работим с нашите партньори, за да сведем до минимум евентуални смущения“, добави той.
Компаниите се сблъскаха с трудности и заради търговската война между САЩ и Китай, по време на която двете страни наложиха мита за милиарди долари.
Някои компании отговориха на митата на президента Доналд Тръмп върху китайския внос, като изместиха производството си извън Китай.
Напрежението между двете най-силни икономики в света изглежда затихна след подписването на „първа фаза“ на търговското споразумение в средата на януари, което намали част от несигурността за бизнес лидерите. Много мита обаче остават в сила и коронавирусът само добави нова доза смущения и несигурност за компаниите.
Като цяло около 20% от веригите на доставка на дребно са с експозиция спрямо Китай, заяви анализаторът на Cowen Оливър Чен пред CNBC по-рано този месец. "Намаляването на печалбата е много вероятно" поради коронавируса, каза Чен и добавяйки, че секторът на облеклото и обувките е изложен в по-голяма на риск от срив, тъй като инвентарът се сменя около четири пъти годишно.
Според Лундгрен търговските компании ще предприемат по-нататъшни действия за диверсификация на своите вериги на доставка, но той се обяви против прибързани действия.
„Знам, че това ще се случи с течение на времето, но не и през 2020 г.“, поясни Лундгрен.