Netflix създава свои собствени филми от години, но 2019 г. може да се запомни като годината, в която компанията наистина се превърна във филмово студио. Най-напред Netflix се присъедини към Motion Picture Association of America - асоциация, която защитава интересите на филмовите студиа в САЩ. A след това затвърди възхода си, като пусна близо 60 игрални филма на английски език, включително претендентите за Оскар „Ирландецът“ и „Брачна история“.
"Тази есен беше хубава кулминация", заяви в интервю Скот Стъбър, ръководител на звеното на Netflix за оригинални филми. „Мога да ви погледна в очите и да кажа, че тази есен сме направили толкова добри филми, колкото никой друг“, добавя още той, цитиран от Bloomberg.
51-годишният Стъбър се присъедини към Netflix през 2017 г., след като работи повече от две десетилетия във филмовата индустрия - първо като изпълнителен директор, а след това и като продуцент. Главният директор по съдържанието Тед Сарандос помоли Стъбър да изгради филмово студио, което да съперничи на всички други в Холивуд.
Филмът на Netflix „Безродни зверове“, който очарова критиците, не спечели номинации за наградите на Филмовата академия на САЩ през 2016 г., което много експерти интерпретираха като порицание към компанията. Netflix се съпротивляваше на исканията да пуска своите филми в киносалоните преди да станат достъпни в нейната стрийминг услуга, с което си навлече гнева на любителите на филми и на собствениците на киносалони.
За двете години и половина, откакто Скот Стъбър оглави звеното за оригинални филми, Netflix се превърна в най-голямото кино студио в Холивуд, поне по отношение на обема продукции. Компанията планира да издава 50 до 60 филма годишно и това не включва проекти, реализирани от други подразделения като "El Camino" например.
Netflix създава както комерсиални хитове, така и други продукции. „Кутия за птици“ и „Мистериозно убийство“ са гледани от по над 70 млн. души през първия си месец в услугата, докато „Тройна граница“ и „Мъже над закона“, взети заедно, имат около 40 млн. зрители. Шест от 10-те най-гледани нови заглавия на услугата в САЩ през 2019 г. бяха оригинални филми.
И все пак е трудно да се измери успехът на Netflix. Компанията е избирателна по отношение на това каква информация за зрителите публикува и няма надежден източник на данни от трети страни. Така че е почти невъзможно да се провери как са се справили някои от проектите й. Netflix посочва непрекъснатия растеж на броя на абонатите си като доказателство за успех, но критиците отбелязват, че компанията все още заема пари за финансиране на продукциите си.
Два неща са ясни. Първо, Netflix намери благодатна продуктова ниша, обръщайки внимание на жанрове, които други студиа пренебрегват - драми за възрастни, романтични комедии и екшън филми без супергерои. Романтични комедии като „До всички момчета, които съм обичала“ и „Ти си моето съмнение“ нямат глобалната привлекателност на „Отмъстителите“, но безспорно са много подходящи за повторно гледане у дома.
Второ, индустрията вече не разглежда Netflix като аутсайдер. Режисьорите Алфонсо Куарон, Мартин Скорсезе и Ноа Баумбах - всички ревностни защитници на класическото кино, се обърнаха към Netflix.
А журито на наградите на Академията номинира Netflix за 15 статуетки "Оскар" миналата година, включително за най-добър филм, най-добър режисьор, най-добра актриса и най-добър сценарий. Компанията не спечели за най-добър филм, но се сдоби с първите си награди за нещо различно от документален филм. Изглежда, че Американската филмова академията е готова да даде на Netflix своята основна награда, когато филмът е подходящ.
Това може да стане още през 2020 г. На Netflix са два от петте филма с най-добри коефициенти според Gold Derby - сайт, който прави прогнози за наградите в развлекателната индустрия. „Ирландецът“ на Мартин Скорсезе е един от тях. Номинациите ще бъдат обявени на 13 януари. Нюйоркските филмови критици нарекоха този филм най-добрия за годината, а Netflix спечели най-много номинации за "Златен глобус" от всяко друго студио.
Но тази година станахме свидетели на високо оценени филми, сред които все още няма нито един безспорен лидер. Филмовите критици в Лос Анджелис определиха „Паразит“ на Бонг Джун-хо като най-добър за годината, а „1917 г.“ на Сам Мендес също се радва на възторжени отзиви. „Имало едно време ... в Холивуд“ на Куентин Тарантино най-накрая може да донесе на своя създател първия му "Оскар" за най-добър режисьор.
Единствената група, която все още не е приела Netflix, са собствениците на киносалони. Въпреки че компанията промени политиката си и позволява нейните филми да се появяват на големия екран за месец преди да мигрират към стрийминг услугата, това все още не е успокоило най-големите световни киновериги и те отказват да показват филмите й.
Но много филмови студия, включително Warner Bros. и Universal Pictures, също искат да пускат филмите си онлайн. А редица компании, сред които Walt Disney, правят филми, които изобщо няма да се появяват по кината.