Може би ще стане по-трудно да получите горещо кафе 9000 м. над земята, след като Върховният съд на Европейския съюз заяви, че авиокомпаниите могат да носят отговорност за наранявания, причинени от разлети напитки, дори ако не е ясно по каква причина чашата се е преобърнала.
„Авиокомпанията носи отговорност за вредите, причинени от разлята чаша горещо кафе“, постанови Съдът на ЕС в Люксембург в четвъртък, съобщава Bloomberg. Според решението „не е необходимо този инцидент да е причинен от опасност, обикновено свързана с полета“.
Топлите напитки често са причина фирмите за бързо хранене да бъдат съдени заради наранявания, причинени от изгаряне. През 1994 г. в Ню Мексико 81-годишен клиент осъди McDonald's за 2,9 млн. долара, като по-късно сумата за обещетението беше намалена. Starbucks постигна победа в няколко дела в САЩ, свързани с изгаряния от горещи напитки.
„Потребителите не очакват да бъдат наранени, когато пият топла напитка в самолет“, каза Агустин Рейна, ръководител на юридическите въпроси на Европейската потребителска организация BEUC. „Отговорност на въздушния превозвач е да гарантира, че осигурява на пътниците храна и напитки в безопасни условия“, добави още той.
Случаят в четвъртък е свързан с шестгодишно момиче, което е пътувало с баща си от Майорка в Испания до Виена в Австрия. Момичето е получило изгаряния, когато чашата му с кафе случайно се стоварила върху него.
Авиокомпанията Niki Luftfahr отхвърли искането на семейството за обезщетение, като заяви, че нито едно конкретно събитие на борда не е причинило преобръщането на чашата.
Съдът обаче се позова на това, че правната дефиниция на ЕС за произшествие „обхваща всички ситуации, възникнали на борда на въздухоплавателно средство, при което предмет, използван при обслужване на пътници, е причинил телесна повреда на пътник, без да е необходимо да се проверява дали тези ситуации произтичат от опасности, обикновено свързани с авиацията".
Авиокомпанията може да ограничи обещетението до 124 000 евро, ако докаже, че злополуката не е била причинена от небрежност от нейна страна или е причинена от някой друг, постанови още съдът. Решението допълва въведените по-рано правила, които позволяват на европейските пътници да търсят компенсация при закъснения или анулиране на полети, както и при проблеми с качването на борда.
Австрийският съд, който разглеждаше казуса между семейството и администрацията на авиокомпанията, препрати случая до Върховния съд на ЕС, за да могат да се определят правовите насоки по темата.