20-те най-добри футболисти в света са отговорни за отделянето на поне 505 тона емисии на въглероден диоксид годишно, пътувайки по света, посочва Euractiv.
Футболистите прекарват много време, пътувайки по света. Въпреки че ФИФА и УЕФА са поели ангажимент за намаляване на емисиите, транспортът остава важно предизвикателство за усилията на футбола да стане „по-зелен“.
Изследването е проведено от Андрю Уелфли, анализатор в Tyndall Centre for Climate Change Research, като е публикувано от Football Predictions.
Уелфли разглежда 20-те най-добри играчи във футбола, онези, които са номинирани за престижната „Златна топка“ на списание „Франс футбол“, и изчислява техния принос за изменението на климата в тонове произведен въглероден диоксид.
Анализаторът заключва, че Маркиньос (ПСЖ), Роберто Фирминьо (Ливърпул), Сон Хюн-мин (Тотнъм), Садио Мане (Ливърпул) и Неймар (ПСЖ) са играчите, които най-много замърсяват въздуха, тъй като те са пътували най-много през сезона.
Маркиньос е отговорен за 53,5 тона отделени въглеродни емисии. Според проучването ще са необходими 835 нови дървета, за да компенсират емисиите на бразилския играч.
Пътуванията на Фирминьо са виновни за отделянето на същото количество емисии, което отделят шест домакинства годишно - 49,5 тона, докато това на Неймар се равнява на осем превозни средства, които са били карани една година, или 38 тона.
За сравнение, въглеродният отпечатък на най-добрия играч в света, спечелил шеста „Златна топка“ Лео Меси, е 20,9 тона.
Проучването разглежда единствено въглеродния отпечатък на пътуванията, направени в контекста на участието им в турнири, а не в резултат на техния личен живот.
Общият им принос за изменението на климата вероятно би бил много по-висок от това изчисление, тъй като футболистите замърсяват много повече от обикновения гражданин, когато става въпрос за работно място.
Въпреки че футболистите не могат да спрат да използват въздушен транспорт, който е основен замърсител в случая, те все пак могат да помогнат за намаляването на въглеродния си отпечатък, като избягват полетите, когато е възможно, прекратяват използването на частни самолети или VIP пътувания.
Необходима е система за компенсиране
УЕФА се опитва да компенсира емисиите, произведени в резултат на турнирите, за които организацията е отговорна чрез схеми за компенсиране.
Евро 2020 ще се проведе на дванадесет стадиона в различни страни от Европа, отклонение от предишни турнири, което предизвика опасения относно околната среда.
„УЕФА ще компенсира въглеродните емисии от пътуванията на всички привърженици“, обясни Патрик Гасер, ръководител на звеното за футболна и социална отговорност на УЕФА по време на „Зелената седмица“ на ЕС в Брюксел.