От магазините за играчки до магазините за електроника, Черният петък е моментът, за който търговците се подготвят през цялата година. По традиция той слага началото на празничния сезон за пазаруване и би могъл да даде на инвеститорите поглед кои ще бъдат вероятните победители или губещи по време на този сезон.
За универсални магазини като Macy's или Kohl's например една трета или повече от годишните приходи се отчитат през четвъртото тримесечие, съобщава Bloomberg.
Резултатите от началото на ноември са добри: сравнимите продажбите на дребно в магазините отбелязват ръст от 1,3% през първите две седмици на месеца, според Fiserv, основен американски процесор на транзакции с кредитни карти. Времето е по-хладно и вероятно това подтиква увеличаване на продажбите на по-топли сезонни дрехи, особено при търговците, които предлагат стоки за семейството или за тийнейджъри, заяви анализаторът на Bloomberg Intelligence Пуунам Гоял.
Според мениджъра на магазин Target в Ню Йорк Кели МакГарити тълпите са били сходни с тези от предишни години, след като вратите са отворили в Деня на благодарността. Най-ранните купувачи са се възползвали от сделки за 65-инчови 4K телевизори, тенджери под налягане и стоки от филма на Walt Disney „Замръзналото кралство 2“.
Поръчването онлайн и взимането след това от магазина също е било популярна опция , като 106 служители са били на разположение, за да опаковат и подготвят онлайн поръчките, в сравнение със 70 през миналата година.
„Коледните елхи бяха гореща тема онлайн, като над 100 бяха поръчани само в четвъртък“, каза МакГарити. „Сезонните стоки се справиха много добре“, добави още тя.
Продажби в Деня на благодарността нарастват в САЩ, според Adobe Analytics, чиято прогноза е, че 2019 г. ще е първата година, през която онлайн продажбите ще надминат 4 млрд. долара на празника. По-голяма част от тези транзакции се извършват от смартфони, съобщи Adobe в доклад за американската дейност в областта на електронната търговия.
Прогнозата за потребителските разходи през сезона, направени онлайн, е за 57,5 млрд. долара - с 16% повече от година по-рано. Adobe предвижда, че продажбите на електронна търговия ще достигнат 7,5 млрд. долара през Черния петък и 9,4 млрд. долара по време на Кибер понеделника - с около 20% по-високи стойности от 2018 г. Компанията ще предостави текущ анализ на разходите през празничния уикенд.
„Ясно е, че купувачите отделят повече време за пазаруване на Деня на благодарността отвсякога“, каза Вивек Пандя, водещ дигитален анализатор в Adobe.
Проучване от Deloitte показва, че 79% от анкетираните в САЩ планират да пазаруват през петдневния ваканционен уикенд, Очакваните разходи от 415 долара на домакинство са подобни на прогнозата от предпразничните отчети за миналата година.
Очаква се тенденцията да се запази, като участниците в проучването планират да направят около 53% от разходите си чрез онлайн източници и 43% - във физическите магазините.
По-голямата част от анкетираните (64%) планират да пазаруват от масови търговци като Target и Walmart, а 54% - от онлайн търговци на дребно. Около 32% възнамеряват да отидат в традиционните универсални магазини.
Според друго проучване, направено от Националната федерация за търговия на дребно в САЩ, очакваните разходи за целия сезон са почти 1050 долара на потребител.
Черният петък винаги е критичен ден за търговците на дребно, а тази година сезонът за пазаруване е с 6 дни по-кратък. Когато Денят на благодарността се пада на последната възможна дата, има само 26 дни за пазаруване между този празник и Коледа, в сравнение с 32 през миналата година. Това би могло да предизвика повече тълпи във физическите магазини през следващите седмици, докато купувачите се опитват да си набавят всичко необходимо за по-кратък период от време.
Все пак шестте „изгубени дни“ през този сезон не би трябвало да засягат общите разходи. Промоциите започнаха още през октомври за някои търговци на дребно, а купувачите ще купят същия брой подаръци за хората от списъка си, независимо от това кога се пада Денят на благодарността. "Има определен брой подаръци, които се каните да купите, и вие ще ги купите", каза Гоял от Bloomberg Intelligence.
Крейг Джонсън, президент на Customer Growth Partners, се съгласи, че по-краткото време за пазаруване не би трябвало да промени броя на изразходваните долари. „Статистически, сезонът на ваканционните пазарувания е ноември и декември, и ако не се лъжа, това означава, че е 61 дни всяка година“, каза той.
Най-големите играчи навлизат в празничния период с инерция, показват ранните данни. При Walmart и Amazon се наблюдават най-големите скокове в онлайн потребителските разходи в периода на подготовката за Деня благодарността в сравнение с година по-рано, според доклад на Edison Trends, компания за проучване на електронната търговия.
Walmart отбелязва 53% увеличение на разходите, направени онлайн, Amazon се радва ба 37% ръст, а при Nordstrom те се покачват с 35%, според проучването. Best Buy, Target, Etsy и Macy също са регистрирали по-високи разходи. От друга страна, Kohl's, EBay и J.C. Penney са регистрирали по-ниски стойности от година по-рано.
Edison Trends базира своя анализ на повече от 700 000 транзакции.