Продължаващата десетилетие лидерска позиция на Хонконг като най-голям пазар за износ на швейцарски часовници няма да продължи още дълго време на фона на ускорения растеж, който се наблюдава в други региони, според ръководителя на луксозната марка Panerai, част от швейцарската компания за луксозни стоки Richemont.
Градът, в който се наблюдава спад на туризма след месеци на протести, е готов да загуби лидерството си пред САЩ и Китай, заяви Жан-Марк Понтру, главен изпълнителен директор на Panerai, цитирн от Bloomberg.
„Въпреки че Хонконг има много богата и многобройна местна общност плюс милиони туристи, не може да се предвиди дали ще запази това лидерство в дългосрочен план“, каза Понтру в интервю в петък в Хонконг. „Потенциалът на някои пазари достигна върха си. Разбира се, Китай ще продължи да расте. САЩ ще продължат да нарастват“, посочи той.
Хонконг е начело по продажби на швейцарски часовници до голяма степен благодарение на статута си на шопинг дестинация. С липсата на данък върху продажбите, с екзотичния начин на живот и безбройните луксозни бутици, градът се превърна в мека за купувачи от целия свят. Нещо повече, близостта му до континентален Китай дава лесен достъп на богатите потребители в страната, които искат да се сдобият с луксозни стоки.
Производителите на часовници бяха сред най-силно засегнатите от бурните протести, както и от търговската война между САЩ и Китай, които тласнаха Хонконг към рецесия. Продажбите на бижута и часовници отбелязаха спад с 41% през септември, когато туризмът пострада. Износът на швейцарски часовници в Хонконг е намалял с 4,6% за месеца, поставяйки пазара там на второ място след САЩ.
Несугурността е повлияла значително на бизнеса на Panerai във финансовия център на Азия, според Понтру, но ударът е бил компенсиран от по-голямо търсене в континентален Китай и съседните страни.
„Хората променят навиците си да пътуват и отиват до нови дестинации", каза Понтру. „Ние компенсираме близо 100% от това, което губим в Хонконг, чрез увеличаване на големия бизнес в континентален Китай, Корея, Япония и Сингапур“, допълни той.
Panerai се присъединява към други производители на луксозни стоки, като разширява своя отпечатък в континентален Китай, за да използва най-големия потребителски пул в света. Повлияни от геополитиката и слабия юан, китайските купувачи все по-често предпочитат да правят разходите си за луксозните покупки в рамките на своята държава.
Понтру изчисляа, че три четвърти от луксозните часовници, продадени на китайски клиенти, ще бъдат закупени в пределите на страната, в сравнение с една четвърт само преди няколко години.
Основан във Флоренция, Италия, през 1860 г., Panerai вече има около 150 бутика по целия свят, включително над 50 в Китай. Производителят на часовници планира да отвори още пет магазина в Китай преди март следващата година. В перспектива има възможност за създаване на повече бутици в страната, особено на летищата, казва още изпълнителният директор.
Понтру е оптимист, че Хонконг ще се възстанови скоро след като сблъсъците бъдат преустановени.
„След като всичко приключи, бизнесът ще се нормализира много бързо, защото апетитът към Хонконг ще продължи да съществува“, добави той.