Майорка е любимо място за германските туристи и особено за онези от тях, които идват тук "на купон". Купонджиите обаче вече не са желани на острова, пише Deutsche Welle.
Ето как Майорка се опитва да спре ексцесиите на масовия туризъм.
Хуан Фортеса не робува на авторитети. "Ей там горе седи кметът", казва 68-годишният Хуан и сочи към един прозорец на втория етаж на кметството. "Седи и нищо не върши!".
Пред очите на кмета всеки ден се разиграва една и съща сцена. Собственикът на едно кафене на площада рано сутрин изкарва маси и столове на тротоара, без изобщо да се замисля, че пречи на минувачите. Семействата с детски колички, чиновниците и възрастните хора с бастуни трябва да заобикалят терасата, докато отпускарите спокойно си пият кафето.
Хуан Фортеса е възмутен. "Ние искаме в Палма де Майорка да бъдат защитени преди всичко интересите на местните граждани. Не искаме да се чувстваме като гости в собствения си град", казва той. Като председател на общото сдружение на жилищните асоциации той е един от най-изявените граждански активисти в града. Неговата борба срещу уличните "тераси" на заведенията олицетворява и широко разпространеното настроение сред местното население.
Мнозина смятат, че трябва да се води борба срещу ексцесиите на масовия туризъм.
Така смята и Антони Ногуера. 39-годишният ляв политик е кмет на града и спокойно би могъл да бъде син на Хуан Фортеса. Преди обед той пристига в Плайя де Палма. Всяка година стотици хиляди германски туристи прекарват тук отпуските си. Но "Балерман"* - това име, което според Норуега би трябвало вече да е останало в миналото, все още е символ на един вид "алкохолен туризъм", на който кметът иска да сложи край.
Качество вместо масов туризъм
Новото мото на Плайя де Палма се казва "Палма Бийч". Около тази марка са се обединили десетина фирми, които искат да превърнат туристическата ивица в луксозна туристическа дестинация. Заведенията тук предлагат коктейли вместо пиене от кофи и разхладителни безалкохолни вместо пиянски рев, изтънчени ястия от морски продукти вместо традиционния братвурст.
"Искаме Палма де Майорка да бъде един успешен град, а не град, който загива от успеха си", казва кметът Норуега. Затова в града вече наблягат на качеството, а не на масовия туризъм.
А за да бъдат озаптени алкохолните туристи, полицията ще се намесва доста по-активно през това лято. За тази цел градският съвет обяви туристическата отсечка за специална зона, в която между другото е забранена консумацията на алкохол на улицата.
И това не е единствената мярка за ограничаване на масовия туризъм в Майорка. През този законодателен период местното правителство въведе и туристически данък. От 2016 година туристите трябва да плащат допълнително между 25 цента и четири евро за нощувка, в зависимост от сезона и категорията на хотела. Само през миналата година тази мярка донесе почти 123 милиона евро на местното правителство. То инвестира приходите в опазване на околната среда и насърчава съхраняването на културното наследство.
Любим мотив за снимки: Крайбрежната алея в Палма
"Много хора на острова живеят пряко или косвено от туризма. Въпреки това трябва да регулираме тази дейност, тъй като островите не разполагат с достатъчно площ и ресурси", казва министърката на туризма на Балеарите Бел Бускес. През миналата години на Майорка са пристигнали 12 млн. туристи. 4,3 млн. от тях са били германци.
Всеки турист харчи средно по 1000 евро на острова. Две трети от всички трудещи се живеят от туристическия бизнес. Това обаче е само едната страна на медала. Другата страна са планините отпадъци, недостигът на питейна вода, пренаселените плажове и безбройните коли под наем, които кръстосват острова през летните месеци.
Ограничения при отдаването под наем
Най-радикалната мярка се отнася до даването под наем на квартири. След няколкогодишния огромен наплив на туристи цените на жилищата в Майорка се повишиха и местните жители не могат да си намерят жилища на изгодни цени. Затова миналата година градският съвет наложи пълна забрана за отдаване на квартири под наем в жилищните блокове.
Това стана под натиска на жилищната асоциация, която инициира подписка сред гражданите. Хуан Фортеса обаче не е напълно доволен. Вместо това той продължава да се бори срещу терасите пред заведенията. "И аз понякога сядам на открито да пийна нещо. Но ние имаме нужда от правила, които важат за всички", казва той. Активистът вече може да се похвали и с първи успех. Градската управа започна да маркира в жълт цвят максимално допустимата външна площ пред всяко заведение. Някой обаче ще трябва да контролира дали заведенията спазват ограниченията.
*Балерман - така в Германия обозначават разгулния туризъм на Балеарските острови, най-големият от които е Майорка – бел. р.