Българското вино не е добре рекламирано в чужбина. Това каза пред БНР собственичката на винарска изба „Манастира“ Деяна Стаменова.
Бизнесът няма как да се справи с рекламата на българското вино като бранд и държавата трябва да подпомогне то да стане по-разпознаваемо, както е чилийското и аржентинското, смята тя.
„Хората все още се учат да пият вино. Няма я тази култура да опознават виното, да знаят какво да търсят в него“, споделя още от практиката си Деяна Стаменова.
Първата им реколта е от 2011 година. От 2012 г. са на пазара. Сега изнасят за Дания, Белгия и САЩ.
Конкуренция срещат в лицето на новозеландските, австралийските, испанските и италианските производители. В представянето на международния пазар залагат на българските сортове, защото по думите на Стаменова, „те са нашата ценност“.
Избата разчита на 300 дка собствени лозя, а целият процес до бутилирането се извършва на едно място. Каберне совиньон, мерло, мавруд и шардоне са част от сортовете, с които работят.
Винарската изба се намира на 30 км от Пазарджик, край село Лесичово.
Избата носи това име, защото местността, в която се намират лозовият масив и винарната, се нарича Манастира. Според легендата някога там е имало манастир, по-късно унищожен. Вярва се, че е имало и чудотворна икона.
Засега нямат проблеми с реколтата. 2018 г. е била много добра за избата.
Забелязват, че през последните години гроздето е готово много по-рано – вместо в средата на септември, гроздоберът започва още в средата на август.