Търсенето на висококачествени крафт продукти с ясен произход и високо качество е трендът, с който се съобразяват в момента производителите на високоалкохолни напитки в цял свят. Това търсене е благоприятно за малките производители, които посрещат все повече туристи. Барманите, които знаят за новата тенденция, държат да слагат в коктейлите най-висококачествения алкохол като база. Това разказаха участниците в поредното издание на световния конкурс за високоалкохолни напитки Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles, който тази година се провежда в Пловдив.
На глобално ниво виждаме ясна тенденция за търсене на крафт напитки, заяви директорът на конкурса Тиери Хейнс. Потребителите искат да знаят какво пият, откъде произлиза, какво съдържа и кой го произвежда. В ситуацията на глобализация хората се завръщат към корените си и търсят автентичност, каза той.
Годишното производство на чист алкохол по света по думите му е около 24 млд. литра и от тях една трета се падат на китайската спиртна напитка байжиу (която се дестилира от сорго, ориз или други зърнени култури). На второ място по обем е водката, следвана от уискито, като най-големият производител не е Шотландия, а Индия.
„През последните 20 години секторът претърпя огромна трансформация и отбеляза огромен ръст. Конкуренцията се изостри, появиха се нови категории“, казва Тиери Хейнс.
Участниците в конкурса очакват да се увеличава търсенето на пречистени и майсторски напитки от по-малки производители. Конкуренцията се изостря, а всеки ден по света се появява по една нова инсталация за дестилиране.
Смесването в коктейли според експертите е един от начините секторът на спиртните напитки да расте и да отговори на промените във вкуса на потребителите. Те смятат, че коктейлите са подходящи за популяризиране на редица напитки, включително ракията.
„Потребителите в различни страни харчат напоследък повече пари за продукти, които са направени с внимание към детайла. Малките производители предлагат нови продукти в по-ограничен обем и на по-висока цена“, коментира Пол Демпси, търговски директор на шотландската дестилерия Speyside, базирана в Глазгоу.
Напитките, които дегустаторите класират по време на конкурса. Снимка: Надежда Бочева, Investor.bg
Крафт производителите по думите му вече успяват да се отличат в престижни конкурси и вземат награди за уиски, джин и ром.
„Дестилериите в Шотландия бяха посетени тази година от повече туристи отколкото през всяка предишна година. От това се възползват и местните общности – ресторантите, магазините и хотелите“, разказва Демпси.
Според него при посещенията на лозя и дестилерии потребителите научават повече за производството и тогава се чувстват по-сигурни да опитват по-нетрадиционни продукти.
"При ракиите вече има пазар за по-качествени и стари напитки, с различни аромати", казва директорът на "Виа Винифера" Христо Карабалиев. Участниците в конкурса посетиха лозята и избата, които се намират в село Карабунар, община Септември. Дестилерията се съобразява с търсенето на по-млади, свежи, ароматни и меки ракии. Продуктът им, който отговаря на новия тренд, е 40-градусова ракия, дестилат на Червен мискет.
За подобна промяна във вкуса на хората споделя и Бруно Пилзер, който произвежда в Тренто, Североизточна Италия, традиционната напитка грапа, която прилича на вкус на българската гроздова ракия. „Пазарът предпочита бяла грапа, с по-интензивен аромат, да не е силна, а балансирана или пък смесена в коктейли“, разказва той. За да отговори на търсенето, напоследък той е въвел в производството и джин.
„Хората се завръщат към класическите коктейли, забъркани с крафт напитки“, казва и миксологът Филипо Балдан, който е направил кариера като барман, печелил е престижни състезания за коктейли, а в последните години обучава бармани и работи като консултант.
„За да направиш добър коктейл, трябва да работиш с най-високо ниво високоалкохолни напитки. Използвам най-качествените крафт продукти, например текила, направена 100% от синьо агаве, въпреки че някои разновидности на напитката позволяват да се прави с 51% от кактуса“, допълва той. Той забелязва и друга тенденция – завръщането към класическите миксове, често украсени и овкусени с лимон.
„България е преди всичко производител на високоалкохолни напитки - 180 милиона литра годишно в сравнение със 120 милиона литра вино“, коментира Тиери Хейнс. През 2016 г. в страната ни са регистрирани 73 производители на високоалкохолни напитки. Производството на ракия оглавява класацията, следвано от това на водка, мастика и уиски.
Българските производители са регистрирали общо 47 мостри в конкурса, в който общо се състезават 1300 мостри от 50 държави. Последните три държави-домакин на Spirits Selection са Чили (2017 г.), Мексико (2016 г.) и Китай (2015 г.), който ще бъде домакин и през 2019 г.