Американската кафе верига Starbucks Corp. почти не успява да расте със собствени сили през третото фискално тримесечие.
Благодарение на придобиване в Китай, нови обекти и положителни валутни ефекти (силен курс на някои валути към долара), в световен мащаб сравнимите продажби и приходите надхвърлиха леко очакванията на анализаторите. Ръстът на приходите е от 11,5 на сто до 6,31 млрд. долара, докато печалбата скача с 23 на сто до 852,5 млн. долара. С отчитане на еднократни специални ефекти печалбата нараства с 13 на сто до 62 цента за акция.
Т. нар. органичен ръст обаче - този без придобивания, нови кафенета и валутни ефекти, е само от 1 на сто. Оперативната печалба спада леко до 1,04 млрд. долара.
Така, по време на последното тримесечие от управлението на Хауърд Шулц, веригата отчита смесени резултати, като продажбите на китайския пазар падат с 2 на сто. Резултатите от последното фискално тримесечие идват след вече „смекчените“ очаквания на анализаторите от юни.
Сега Starbucks Corp. започва своеобразно „освежаване“ след една пролет на трудни решения и незадоволителни резултати, като предприе голяма стъпка към вярната посока. Компанията ще стартира общонационална програма за доставка в Китай до края на тази година. Също така ще започне и телевизионна рекламна кампания в рамките на САЩ, информира Bloomberg, цитирайки служители от компанията.
Starbucks се цели в тенденциозно „мекото“ представяне в следобедните часове и по-голямата ценова конкуренция при ключовия китайски пазар.
„Чувстваме се окуражени и смятаме, че сме следваме правилната посока, за да обърнем бизнеса“, смята главният оперативен директор Роз Брюър, като добави: „Виждаме, че голяма част от растежа идва основно от нашите продукти от кафе, както и от тези, които пуснахме наскоро, включително чай и студени напитки“.
Стойността на акциите нарасна с по-малко от 1% до 51,85 долара по време на следборсовата сесия в Ню Йорк. От началото на годината до затварянето на пазарите в четвъртък стойността на акциите на компанията е паднала с 10%.
Starbucks също така обяви и плановете си да затвори около 150 магазина в пренаселените американски пазари през следващата фискална година, тъй като компанията се пренасочва към други държави.
Тя срещна сериозни предизвикателства през първата половина от годината. През юни Starbucks обяви, че Скот Мау се оттегля от поста на главен финансов директор, което дойде само няколко дни след като Хауърд Шулц направи същото, принуждавайки компанията да търси заместник извън своите рамки.
Някога пионер на пазара в САЩ със своите кафета, Starbucks привикна към дългите години на безметежен бърз растеж. Сега веригата има над 28 000 филиала в целия свят, но сега конкуренцията, особено в САЩ, продължава да расте. Dunkin’ Donuts например обяви инвестиции за подобряване на мобилните поръчки и скоростта им на издаване.
А наскоро McDonald’s Corp. заяви, че се опитва да привлече повече клиенти през сутрешните часове. Затова веригата търси нови източници на приходи. Преди два месеца Starbucks сключи сделка с Nestle – най-голямата компания в света за храни и напитки – с която даде на швейцарската компания ексклузивни права да продава пакетирано кафе и чай на Starbucks в цял свят. Американска верига за кафе заяви, че сътрудничеството ѝ с Nestle ще ѝ помогне да разшири обсега и мащаба си и в Китай.
В България засега компанията има заведения в два града. В София веригата разполага със 7 обекта, а в Бургас има още два, открити чрез AmRest, регионален франчайзер на популярната верига за кафе, която управлява у нас и KFC и Burger King.