Отказът от придвижване с кола или мотор за сметка на обикновеното колело не само е полезен за физическата форма на служителите, но и подобрява финансовото здраве на компаниите – до такава степен, че те са готови да им плащат бонуси, за да пристигат на работното си място с велосипед. Това става ясно от неотдавнашно френско проучване, цитирано от испанския вестник Expansion.
Печеленето на пари само защото служителите са избрали този евтин и чист транспорт не е утопия. Миналия месец холандското правителство съобщи, че смята да задейства през есента програма със стимули, която предвижда велосипедистите в страната да получават 19 евроцента за всеки изминат километър до работното място.
Идеята не е нова. Преди четири години министерството на екологията, устойчивото развитие и енергетиката във Франция представи сходна инициатива, която предвиждаше още по-голямо заплащане от 25 евроцента на изминат километър.
Програмата предвиждаше също компаниите да се съгласят доброволно с плана, чиято основна цел беше намаляване на задръстванията и замърсяването на въздуха. Впоследствие компаниите си връщаха от правителството предоставените като бонус суми.
Французите също не бяха пионери в тези идеи, тъй като „копираха“ системата от Белгия, където няколко години по-рано служителите, пристигащи на работа с колело, получаваха до 22 евроцента за изминат километър.
По-малко стрес и болнични
Резултатите от тези здравословни и иновативни експерименти бяха неочаквани. В случая с Франция и според изследването, представено неотдавна от Observatoire de l'IKV, броят на служителите на компаниите участници в експеримента, които са пристигали на работа с колело, е нараснал от 31% в началото до 69,2%, ако се вземат предвид и доброволците от неправителствените организации, които също са се присъединили към инициативата.
Документът подчертава положителното въздействие на програмата както върху служителите, така и върху компаниите, които са се осмелили да я задействат. Това важи и за останалите страни, които са заложили на сходни инициативи.
Постоянното въртене на педалите е подобрило физическото и умствено здраве на служителите, а това е допринесло за намаляването с около 15% на болничните в този период. Публичният образ на компаниите не само се е подобрил след въвеждането на „зелената“ мярка, но те са намалили и разходите си, свързани с транспорта и поддържането на големи паркинги.
Observatoire de l'IKV отбелязва, че разходите, свързани с плана, са изключително ниски, като се имат предвид резултатите от него. От една страна, бонусът, който компаниите дават на любителите на придвижването с велосипед, е освободен от данъци до 200 евро на година за служител. От друга страна, въпреки че програмата струва на френската държава около 190 млн. евро, изследването показва, че тази на пръв поглед висока сума бледнее на фона на спестените пари от болнични в резултат на доброто здраве, на което се радват спортуващите всеки ден хора.