Прочутата френска модна къща Chanel, която е обличала първи дами, кралски особи и холивудски звезди, публикува пълни финансови резултати за първи път, които я представят като една от най-продаваните марки в луксозната индустрия, съобщава Wall Street Journal.
Това е голяма стъпка в трансформацията на 108-годишната марка от елитна модна къща в глобална луксозна империя и засили слуховете за бъдещите й планове.
Приходите на Chanel за миналата година са възлезли на 9,62 млрд. долара, което е ръст от 11,5% спрямо 2016 г. Това я поставя преди Gucci и Hermès, но вероятно след Louis Vuitton в класацията на най-големите луксозни брандове в света. Нетната ѝ печалба достига 1,79 млрд. долара, което е повишение от 18,6% спрямо същия период на предходната година.
Обявените данни повдигат булото на мистерията около компанията, чиято дейност отдавна предизвиква слухове в индустрията. В ера, в която луксозните брандове са поглъщани от конгломерати, анализатори и инвеститори се чудеха дали Chanel има финансовите възможности да остане независима. Брандът е собственост на френските братя Ален и Жерар Вертхаймер, чийто дядо е бил бизнес партньор на основателката на модната къща Габриел „Коко“ Шанел.
„Нашата финансова сила ни дава възможност да останем независими и да се съсредоточим върху дейността си в дългосрочен план“, отбелязва Филип Блондио, главен финансов директор на Chanel.
Обявените в четвъртък данни показват още големи кешови наличности от 2,2 млрд. долара и относително нисък дълг.
„Изглежда, че изведнъж акционерите на Chanel проявяват по-голям интерес към пазара. Предполагам, че това може да е първа стъпка към бъдещо IPO или сливане и придобиване“, коментира анализаторът от Exane BNP Paribas Лука Солка.
Louis Vuitton е единствената луксозна марка, която може да генерира повече приходи, въпреки че компанията майка LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton не обявява резултати. Според анализатори приходите на Louis Vuitton миналата година са били 11 млрд. долара.
Към момента Chanel има 20 хил. служители в цял свят, като продава всичко – от висша мода до кожени изделия, парфюми и часовници. Европа е най-големият пазар на марката, като съставлява 40% от приходите й, следвана от Азиатско-тихоокеанския регион и Северна и Южна Америка, сочат оповестените данни.
Китайските клиенти са допринесли за силния растеж на Chanel въпреки паузата през 2015-2016 г., когато властите в Пекин предприеха мерки срещу покупките на луксозни стоки. Chanel е една от най-популярните луксозни марки сред китайските клиенти, независимо дали пазаруват у дома или при пътувания в чужбина.