fallback

Изба в Розовата долина заложи на туризма и белите вина

Шато Копса планира да остане бутикова дестинация

11:07 | 13.06.18 г. 2

В Розовата долина на осем километра от Карлово се намират 500-те декара лозя на винарска изба Шато Копса. В стратегията си избата е заложила най-вече на белите сортове, като отчита нарастващото търсене на бели вина и розета в цял свят.

80% от продукцията са бели вина, а 20% червени, разказват технолозите на избата – семейството Мадлена и Ангел Кузманови, които работят там от самото й създаване през 2005 година. Те представиха винарната пред Европейската мрежа на селскостопанските журналисти (ENAJ). Представителите на медиите посетиха страната в рамките на инициативите на българското председателство на Съвета на ЕС. Посещението бе организирано от Асоциацията на селскостопанските журналисти в България (АСЖБ) в партньорство с агроминистерството. 

Винарната е построена през 2005 година от Минко Минков, потомствен майстор в производството на вино, който изкупува през 1998 г. стари лозoви масиви и свободни земи, за да бъдат засети с нови лозови насаждения. 

В началото вино се произвежда от белите сортове Карловски мискет, Мускат отонел и Шардоне, а по-късно и от Совиньон блан, разказва Ангел Кузманов. От червените сортове са налични Каберне совиньон и Мерло.

Технолозите разказват, че регионът е заключен между Стара Планина и Средна гора, където климатът, слънцето и почвите създават специфичен тероар (условията, при които се развиват лозята). Тези условия правят региона уникален за българското винарство, защото няма как да се повторят в останалата част на страната - по-хладно време и постоянен западен вятър, който духа целогодишно. 

Налице е и по-малко слънцегреене, което помага да бъде запазен плодовият характер на белите сортове и киселинността на гроздето, да бъдат съхранени ароматите и свежестта на вината, обяснява Мадлена Кузманова.

„Нашата работа като технолози е да претворим това, което е създала природата, и да го усетим в бутилката. Стараем се стилът, който сме изградили от години, да бъде постоянен и да бъдем разпознаваеми“, казва тя.

Мадлена Кузманова допълва, че червените вина на избата „не са толкова натоварени, екстрактивни, каквито са вината в Южна България“. Така те се продават целогодишно, защото са плодови и свежи.

В световен мащаб нарастват продажбите на белите вина и розетата, като продажбите на червено вино са постoянни, допълва Ангел Кузманов. „Доста изби, които в миналото заложиха на червените сортове, сега тръгват по нашия път“.

Технолозите коментират, че избата е бутикова, разчита много на туризма и затова в плановете ѝ не влиза разширение в посока индустриално производство. Основно виното е за вътрешния пазар, но има неголям износ към Германия, Великобритания, Япония и Китай.

Сега основната им цел е да популяризират региона не само като място за производство на рози, но и на вино, както и типичните български сортове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:51 | 12.09.22 г.
fallback