Току-що възникналата онлайн търговия в Афганистан бързо набира скорост на фона на рисковете от нападения и сексуален тормоз, пише за Ройтерс Кадир Седики.
Купувачите в афганистанската столица Кабул започват да пазаруват всичко в интернет - от дрехите до мебелите, за да избягват бомбените атаки и сексуалния тормоз. Десетки стартъпи се занимават с оживена търговия, а само преди две години те се брояха на пръстите на едната ръка.
Самоубийствени атентати и други атаки в Кабул убиха и раниха стотици хора тази година и се очаква сигурността да се влоши преди планираните за октомври избори. Сексуалният тормоз на улицата е широко разпространен. Вчера талибанските бунтовници изненадващо обявиха тридневно прекратяване на огъня по случай празника Айд ал Фитр в края на Рамазана, броени дни след като афганистанското правителство предложи примирие до 20 юни.
Новите търговци на дребно, като AzadBazar.af, afom.af, JVBazar.com и zarinas.com продават широк спектър от стоки - козметика, компютри, кухненски прибори, мебели, коли, килими и недвижими имоти. Един уебсайт рекламира чуждестранни марки, включително Rolex, Adidas и Zara.
Студентката Асила Сулаймани определи пазаруването в интернет като "приятно преживяване" в една страна, където се води война. По данни на ООН младежите под 25-годишна възраст са 60% от населението и огромното мнозинство от тях имат смартфони, които използват ентусиазирано.
"Кой смее да излезе да пазарува тези дни?", попита Сулаймани. "Сигурна съм, че има такива хора, но за мен винаги е било трудно... Страхът от експлозия, от атака и най-честото нещо, сексуалният тормоз, ме следва като сянка", разказа тя.
Тамим Раса, на 28 години, е основателят на Rasa Online - сайт, който той създал преди осем месеца с 30 хил. долара. Оттогава Раса е подписал договори с над 60 магазина и търговци, като 80% от клиентите му са жени и козметиката е "голяма част от бизнеса".
Търговският сайт няма физическо присъствие под формата на склад, а само офис с осем служители. "Работим като мост са свързване на хората, големите магазини и търговците. Преди месец едва покривахме разходите си, бяхме на загуба, но сега печелим между 1000 и 3000 афгани (14-42 долара) на ден. Това показва, че растем", каза Раса.
Той иска сега да разшири своя бизнес към провинция Херат на запад, Кандахар на юг, Балх на север и Нангархар и съседен Пакистан на изток.
Есматула, на 27 години, собственик на създадения от него само преди една година Afghan Mart, има магазин със стоки на стойност 500 хил. афгани (7000 долара).
"Големи компании се свързват с мен да продавам внасяни от тях стоки. На ден ми се обаждат средно по 50 клиенти и ние доставяме", каза той, добавяйки, че също планира да разшири бизнеса си в провинцията до края на годината.
Най-голямото предизвикателство, според Есматула, е сигурността в град, където един бомбен взрив може да бъде последван от друг в същия район.
Много хора, които трябва да излязат, поемат по заобиколни маршрути, през тесни странични алеи, понякога през къщи и градини, за да избегнат заплахата и трафика по главните пътища и кръстовища, обясни той.
"Станахме свидетели на нови бомбени взривове в Кабул, които забавиха наши доставки", каза Есматула. "Когато това се случи, спираме доставките в тази посока или част от града".
"Несигурността обаче е една от причините, поради които нашият бизнес си проправи път. Освен несигурността е налице лоша култура на уличен тормоз, на какъвто нашите жени, за жалост, са подложени в градовете".
Стоките са доставяни с мотоциклети или с обществения транспорт, където е възможно, и доставчиците получават до 8000 афгани (112 долара) на месец.
Говорителят на министерството на търговията Мусафер Коканди определи онлайн търговията като "нещо уникално" за страна в състояние на война вече над четири десетилетия. В бизнеса са около 50 компании, повечето от които нямат лиценз.
"Културата на онлайн магазини се появи едва преди две години в Кабул и вече имаме над 20 такива лицензирани сайтове за търговия - и много повече, които все още не са получили разрешение, и ние ги насърчаваме да се сдобият с такова", каза Коканди.
"В целия свят онлайн магазините правят оборот от милиарди долари годишно. Време е и ние да се присъединим към тази група... Когато виждаме увеличаващия се брой такива магазини в Афганистан, това ни дава надежда", отбеляза той.
Студентката Роя Шакеб се съгласява.
"Нуждаех се от някои книги за изпитите ми. Потърсих в книжарниците и библиотеките, но без успех и тогава попаднах случайно на онлайн магазини. Книгата бе на вратата ми още на другия ден. Невероятно!", разказа тя.