Японският конгломерат Sony Corp. придобива EMI Music Publishing, сдобивайки се с каталог от 2,1 милиона песни от Бионсе, Каръл Кинг и други изпълнителни, докато внедрява нов план за растеж, изграден върху съдържание и услуги.
Японската компания ще купи около 60% дялово участие от консорциум, ръководен от базираната в Абу Даби Mubadala Investment Co., за около 2 млрд. долара, поясни Sony в изявление. Токийската компания вече притежава почти 40% от EMI, оперира бизнеса и е в разговори да придобие лейбъла през последните няколко месеца. Регулаторните органи позволиха на група, водена от Sony, да закупи през 2012 г. издателското подразделение на EMI срещу 2,2 млрд. долара при условието, че определени каталози ще бъдат продадени, за да се осигури честна конкуренция.
Големият каталог на EMI ще втвърди позицията на Sony като най-голям музикален издател на фона на бума в стрийминг услугите, който подхрани и оценките за музикалните авторски права. Трансакцията е първият основен стратегически ход на Кеничиро Йошида, който през април стана изпълнителен директор. Той също така представи тригодишен план във вторник, който обхваща нарастващата зависимост на Sony от доходите от абонаменти за игри и развлечения.
„Ние сме развълнувани да приветстваме EMI Music Publishing в семейството на Sony и да запазим нашата позиция на лидер в индустрията за музикално издателство", пояснява Йошида.
Sony плаща 1,9 млрд. долара за 60-процентния дял на консорциума. С цената на варантите за акции и мениджърските стимули цената е 2,3 млрд. долара, заяви говорител на компанията.
„Това със сигурност е във високия диапазон на нашите очаквания", казва Дейвид Дай, анализатор в Sanford C. Bernstein & Co. в Хонконг. „Висока цена трябва да се плати за преместването на стратегията от хардуер към съдържание".
В средносрочния си план Sony прогнозира ръст на печалбата си в повечето подразделения през следващите три години, но предостави и консервативна перспектива, която натежа на цената на акциите. Например годишната оперативна печалба в дивизията за игри и мрежи се очаква да бъде от 130 до 170 млрд. йени до март 2021 г., в сравнение с очакванията за 190 млрд. йени през текущата година. Акциите на Sony поевтиняха с 3,7%, което е най-големият спад от 1 май, когато концернът обяви тримесечния си отчет.
Mubadala заяви, че сделката за EMI се основава на стойност на предприятието от 4,75 милиарда долара, което надвишава целта ѝ да получи поне 4 млрд. долара. Това е двойно по-висока стойност от сумата, която преди шест години групата, в която влиза и милиардерът Дейвид Гефен, плати за компанията и прави продажбата най-голямата сделка в музикалната индустрия от последния път, когато EMI промени собствеността си.
Музикалното издателство отдавна предлага на собствениците си постоянен източник на пари в брой, за разлика от цикличния музикален бизнес, който зависи от хитовете и продажбите на дребно и исторически расте в зависимост от успеха на новите песни в дадено тримесечие.
Разрастващите се платени стрийминг услуги на Spotify Ltd. и Apple Inc. увеличиха продажбите на музикалната индустрия в продължение на три последователни години и привлякоха инвеститорите. Лейбълите притежават записи на песни, докато издателите притежават песните, както са били първоначално написани.
През миналия месец Sony разкри, че ще отречете рекордните 1 млрд. долара от дела си в Spotify след борсовия дебют на услугата.