За 11-и път от създаването си през 2008 г. светът отбеляза Деня на музикалните магазини, посветен на независимите магазини за музика по света, коментира Statista.
По този случай изданието разглежда формат, който е силно свързан с културата на музикалните магазини и който прави изненадващо завръщане в САЩ и на международно ниво – грамофонните плочи.
През 2017 г. 14 млн. грамофонни плочи са били продадени в САЩ, което представлява ръст от над 1000% спрямо 10 години по-рано.
Но колко голямо е наистина завръщането на винила? Трябва ли да изтупаме прахта от грамофоните си, за да се подготвим за бъдещето на музиката?
Всъщност не. Според доклада за музикалната индустрия на Nielsen за 2017 г. грамофонните плочи формират не повече от 8,5% от продажбите на албуми в САЩ. Когато се вземе предвид музикалният стрийминг и свалянията на отделни песни, този дял спада до 2,5% от общото потребление на музика – а това определено не е лъвският пай.
И все пак винилът се завръща не само в САЩ. През 2007 г. във Великобритания са били продадени около 210 хил. нови грамофонни плочи. Десет години по-късно обаче броят им достига 4,1 млн., което е дори по-голям ръст от този в Щатите – 1852%.
Колкото и малко обаче е да влиянието на нарастващите продажби на винил върху печалбата на музикалната индустрия, интересно е да видим как стогодишна технология отново се пробужда, след като почти изчезна.