Френският износ на вино и спиртни напитки постави нов рекорд за 2017 г. благодарение на силните продажби в САЩ и Китай въпреки поскъпването на еврото, заяви Федерацията на френските износители на вина и спиртни напитки (FEVS).
Вината и алкохолните напитки са на второ място по износ във Франция след аерокосмическата промишленост и преди парфюмите и козметиката, пише Ройтерс.
„Всички френски региони са се възползвали от този ръст в износа“, казва новият председател на FEVS Антоан Лечиа за Ройтерс.
Продажбите от износ са достигнали 12,91 млрд. евро, което е с 8,5% повече от 2016 г., казва федерацията в своето изявление.
Продажбите на вино са се повишили с 6% от гледна точка на обема, което е първият им ръст от пет години.
Основен двигател на износа са САЩ и Китай, които са съответно първият и третият по големина пазар на френски вина и спиртни напитки.
В САЩ продажбите са нараснали с 9,5% и за пръв път са счупили границите от 3 млрд. евро. Най-голям тласък е дал конякът, който формира 40% от износа по стойност.
В Китай, където растежът на горната средна класа движи продажбите на луксозни стоки, доставките са скочили с цели 24,5%, до 1,2 млрд. евро, основно заради коняка и вината Бордо.
Китайските клиенти познават по-добре продуктите. Те купуват по-луксозни питиета, коментира още Лечиа.
След няколко години на застой в Китай продажбите на коняк на LVMH, Pernod Ricard и Remy Cointreau се възстановяват.
Общо износът на коняк се е увеличил с 10,8% до 3,07 млрд. евро през 2017 г. Продажбите на вино са скочили с 9,6% до 8,67 млрд. евро, включително с ръст от 7,4% до 2,82 млрд. евро на шампанско, казва федерацията.
Във Великобритания – втория по големина пазар на Франция за вина и алкохолни напитки, продажбите са се разширили с 2,7% до 1,33 млрд. евро. Продажбите на шампанско във Великобритания обаче са се свили с около 4-5%, ударени от поскъпването на еврото спрямо паунда след вота за Brexit.