Датската пивоварна компания Carlsberg отчете печалба за 2017 г. под очакванията на анализаторите, ударена от спад на продажбите и голямо отписване на ключовия си руски пазар, съобщава Ройтерс.
Carlsberg – третата по големина пивоварна в света, заяви, че продаденият обем бира се е увеличил на всички пазари миналата година с изключение на Русия, където обемът се е свил с 14%, а пазарният ѝ дял е спаднал до 31,9% от 34,6% преди година.
Русия е основният пазар на Carlsberg за Източна Европа и представлява около една пета от продажбите на компанията.
Нетната печалба за годината, засегната от отписване за 4,8 млрд. крони (797,7 млн. долара) от бранда Baltika в Русия – е спаднала до 1,26 млрд. крони (209,85 млн. долара) спрямо 4,49 млрд. долара година по-рано. Прогнозите на анализаторите бяха за печалба от 4,86 млрд. долара.
Законодателството в Русия, ограничаващо размера на пластмасовите бирени бутилки до максимум 1,5 литра като част от усилията за ограничаване злоупотребата с алкохол, е свила продажбите на бира в страната миналата година.
„Обемът и пазарният ни дял в Русия бяха сериозно повлияни от намаляването на размера на PET бутилките“, казва Carlsberg.
Русия отдавна носи проблеми за производителите на бира заради ограниченията върху продажбите и рекламата и увеличаването на акцизите с цел ограничаване на употребата на алкохол.
Carlsberg изпитва трудности в Русия, откакто пое контрола над най-големия бирен бранд в страната – Baltika, през 2008 г. заради по-строгите регулации върху индустрията и слабата икономика.
Компанията заяви, че очаква оперативната печалба да се увеличи с между 4% и 6% тази година, като в същото време препоръча увеличаване на плащанията по дивидентите за 2017 г. с 60% до 16 крони на акция.